RECENSIE: François & The Atlas Mountains - Piano Ombre

Piano
2014-05-21 Behalve Stromae zijn er natuurlijk ook andere Franse artiesten die ons land aandoen. Zo treedt bijvoorbeeld de feestband Babylon Circus regelmatig hier op, maar ook Francois & The Atlas Mountains stond onlangs in Amsterdam op de planken. Wat maken ze? Frans- en soms Engelstalige pop, met Afrikaanse melodieën en hier en daar een funky gitaartje. Er mag twijfel bestaan over of dit wel helemaal de juiste beschrijving is, maar wat vast staat is dat het lekker klinkt.

Piano Ombre, los vertaald naar 'kalmeer de schaduw', werd door Fràncois geschreven in een tumulteuze fase in zijn leven. Ondanks dat de teksten daardoor emotioneel zwaar zijn, is het muzikaal gezien een vrolijke plaat geworden. Opener 'Bois' komt nog wel wat duister op gang, maar gaat snel over in post-rock gitaarpartijen. Deze klinken ondanks hun sound tegen het einde van het nummer toch niet heel donker.

Misschien komt dat ook wel door de rest van de plaat, welke veel meer melodieuze popliedjes herbergt. 'La vérité' bevat een heerlijk swingend The Doors-achtig orgeltje. Vanaf 'Summer Of A Heart' gaat het ritme helemaal los. De Afrikaanse gitaarklank strooit een ongelofelijk ontspannen sausje over het hele nummer uit. Doodzonde dat het maar drie minuten duurt, al is dat misschien ook wel de kracht van het nummer.

Gelukkig is er dan nog 'Réveil Inconnu', die liggend met de ondergaande zon van deze voorzomer in het gezicht, iedereen tot rust moet doen komen. Piano Ombre bevat popsongs die veel meer zijn dan dat dit woord doet suggereren. De ontspannen sfeer wordt op de hele plaat voortgezet en maakt dat het heerlijk is om naar te luisteren. Kom maar snel terug naar Nederland, heren!
Recensent:David van der Lof Artiest:François & The Atlas Mountains Label:Domino Records
Cover Real Estate - Atlas

Real Estate - Atlas Real Estate mag je gerust een van de lievelingen van de indiescene noemen....