RECENSIE: My Own Army - Too Many Faces

MOA
2014-05-30 My Own Army is een rockband bestaande uit vier Nederlanders afkomstig uit de buurt van Rotterdam. Onlangs kwam hun alternatieve indie-rockdebuut Too Many Faces uit. Toch is de band in 2008 al opgericht en toerden de heren reeds twee keer uitgebreid door Nederland.

Inspiratie komt van bands als Elbow, maar duidelijker zijn de verwijzingen naar Soundgarden en Tool. De plaat herbergt rauwe rocknummers die soms rustig en soms juist heel heftig van start gaan. Modderdikke baslijnen worden afgewisseld met scheurende gitaarsolo's of juist rustigere, bijna akoestische klanken. De drumpartijen klinken prima en de basdrum is eindelijk niet eens vlak klinkend. Het verbaast dan ook niet dat deze ritmes in een aparte studio zijn opgenomen. De instrumenten worden begeleid door het wat hese stemgeluid van zanger Herman de Kok, die regelmatig klinkt als Kurt Cobain.

De muziek heeft verder niet zoveel met Nirvana te maken. Niet alleen de lengte van de nummers is anders (regelmatig ruim vijf minuten), maar het geluid is veel duisterder en er is meer ruimte voor subtiele melodieën en rustmomenten. 'Painting By Numbers', eveneens de eerste single, is zo'n nummer. 'Friendly Fire' opent met een fijne gitaarriff, maar mooier is eigenlijk 'The Ad', een nummer wat rustig opbouwt naar een langzame maar stevige climax, om vervolgens even mysterieus te eindigen.

Tegen het einde van de plaat kan er lichte ergernis ontstaan over de vocalen, die soms toch wel erg tegen vals aanzitten en ook net niet rauw genoeg aanvoelen. Ook onderscheiden niet alle songs zich zoals laatstgenoemde 'The Ad' en een groot deel van de plaat blijft daardoor te weinig hangen. Too Many Faces heeft dus eigenlijk niet zoveel verschillende gezichten, maar verder is het mede dankzij de goede productie gewoon een prima debuutplaat.
Recensent:David van der Lof Artiest:My Own Army Label:RVP Records
SS

Saintseneca - Dark Arc Dark Arc , het tweede album van de folk punk band Saintseneca , is klein...