RECENSIE: Mass Deception - Revelations

Mass Deception
2017-02-23 Het Limburgse Mass Deception is een band die bestaat uit leden van Defcon One, Cirith Gorgor en Engine Of Pain. De thrashmetal die de heren ons laten horen op de debuutplaat Revelations is nu eens niet een honderd procent kopie van Slayer, al zal thrashmetal in welke vorm dan ook, tot in de lengte der dagen aan deze moeder aller thrashbands gelieerd blijven. Mass Deception geeft er echter toch nog een flink eigen draai aan. Allereerst is de productie lekker helder zodat de jaren tachtig vergelijking alvast mank gaat en daarnaast neigt de stem van Janssen - aan voornamen doet Mass Deception niet- naar een hese grunt.

Natuurlijk zijn de paden van thrashmetal platgetreden en kunnen we Mass Deception met de beste wil van de wereld niet origineel noemen, maar de overtuigingskracht die de muziek uitstraalt is onmiskenbaar. Daarnaast horen we soms wat spitsvondigheden die je bij de les houden. Het gitaarwerk in ‘Architects Of Control’ is zo’n momentje, of wat te denken van het geheel akoestische instrumentale rustpuntje ‘Ancient Of Days’ dat laat horen dat de in 2015 opgerichte band wel iets kan met snaren. Maar hierna is het weer terug naar de orde van de dag met een aantal vlotte thrashsongs waarvan ‘Defiant To The End’ met zijn creepy geluidjes en het bijna acht minuten durende ‘Weapons of Mass Deception’ het meest opvallen. Wat een machtig nummer is dit laatstgenoemde nummer dat met een spannend instrumentaal stuk begint en gaandeweg flink groovend, tegen de deathmetal aanleunende, duistere muziek bloot geeft. Het album sluit in stijl af met ‘Criminaly Insane’, een cover van, daar zijn ze dan toch, Slayer.

Revelations is een prima, maar ook weer niet al te opzienbarend debuut. Het brengt ons ruim veertig minuten thrashmetal zoals het gespeeld dient te worden. Hier en daar een memorabele riff, leuke gitaarloopjes en een rauwe stem. Het is precies genoeg om ons te vermaken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Mass Deception Label:RVP Records
Cover Gotthard - Silver

Gotthard - Silver Gotthard bestaat 25 jaar en dat laat de band niet ongemerkt aan zich...