RECENSIE: Moonbow - The End Of Time

moonbow
2014-05-12 Bij het beluisteren van The End Of Time, de debuutplaat van de stonerrock-formatie Moonbow, valt direct op hoe professioneel deze klinkt. Het geluid is geweldig en de productie is ook helemaal in orde, waardoor de zware rocknummers volledig tot hun recht komen. Dat is misschien verwonderlijk voor een eerste plaat, maar als duidelijk wordt wie de bandleden zijn, verklaart dat een hoop. Zanger Matt Bischoff vond in multi-instrumentalist David McElfresh (onder andere Lethal en Hank 3) een goede muzikale partner en wist vervolgens ook nog bassist Ryan McAllister (Valley Of The Sun) en drummer Steve Earle (Afghan Wings, Hermano) te strikken. Je zou voorzichtig kunnen spreken van een supergroep al is deze kwalificatie meestal eerder een vloek dan een zegen, aangezien dit vaak tot teleurstellingen lijkt.

Gelukkig is dat bij The End Of Time niet het geval. Integendeel, het is een goed album geworden met loodzware rocknummers die aan Kyuss doen denken, met zompige gitaarriffs en lang nadreunende drums. Leuk detail is dan ook dat Kyuss zanger John García, tegenwoordig van Vista Chino, te gast is op het hoekig groovende nummer 'Take It For Granted'. Gitarist McElfresh speelt een belangrijke rol met zijn krachtige gitaarspel en scheurende solo's, wat bijvoorbeeld goed te horen is in 'Journey Of The Iron Horse'.

Zoals dat bij goede stonerrock hoort, neemt de band je regelmatig mee op een hallucinerende trip met lome jams, zoals in het heerlijk logge 'Fire Bath'. Ook die jams zijn weer van een hoog niveau en je zou willen dat ze nog langer doorgingen. Maar de band waakt er juist voor dat het eentonig wordt en weet precies wanneer ze moeten stoppen, zodat de nummers en de plaat een lange spanningsboog houden. Uiteindelijk is langspeler zelfs al na iets meer dan een half uur afgelopen en zou je willen dat er nog een aantal nummers extra op stonden.

The End Of Time is een voortreffelijke plaat geworden, waarbij de muzikanten het beste in elkaar naar boven halen. Allemaal zijn ze bereid om in dienst van de muziek te spelen, zonder hun reputatie te willen doen gelden. Daardoor weten ze juist indruk te maken met hun samenspel en merk je hoe goed ze elkaar aanvullen. Hopelijk blijft Moonbow dan ook niet bij een eenmalig project, maar krijgt het nog een vervolg in de toekomst.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Moonbow Label:Eigen Beheer
Cover Exit31 - Killer Body

Exit31 - Killer BodyAls recensent komen er geregeld bands voorbij waar je nog nooit van hebt...