RECENSIE: Kohfie Konnect - Hetiszover

Kohfie Konnect – Hetiszover
2008-11-05 Het is alweer vier jaar geleden dat ‘Tsaar’ Tenshun en ‘Keizer Punchline’ Jiggy Djé als Kohfie Konnect een videoclip op het internet plaatsten. Het nummer ‘Dikke Neus’ gaf de groep de nodige aandacht en bracht bovendien een trend teweeg. Steeds meer groepen plaatsen videoclips op het internet om zichzelf te promoten. Op deze manier kun je underground blijven, maar toch een soort van naam maken. Nu een heel album en op Hetiszover worden Tenshun en Jiggy Djé gecompletteerd door Terilekst op de beats.

Jiggy Djé kondigde al geruime tijd een nieuw solo-album aan, maar deze werd continu uitgesteld. Hetiszover werd helemaal niet aangekondigd, maar is dan toch een album dat daadwerkelijk op de markt is gebracht. Kohfie Konnect draait niet om Jiggy Djé, die toch al wel het meeste naam gemaakt heeft in de hiphopwereld. Het is Terilekst, die Kohfie Konnect presenteert. En Terilekst presenteert een rauw, afwisselend, origineel en underground geluid. In feite lopen de nummers in elkaar over en met Jiggy Djé heeft Kohfie Konnect één van de betere mc’s van Nederland in huis. De redelijk onbekende Tenshun maakt ook indruk. Door zijn Limburgse tongval onderscheidt hij zichzelf op een interessante wijze.

Ook interessant is de wijze waarop Hetiszover tot stand is gekomen. Het album is vrijwel in z’n geheel gescheiden gemaakt. Terilekst maakte een beat, stuurde deze naar de twee rappers, Tenshun begon eraan, Jiggy Djé maakte het af en stuurde deze terug naar Terilekst, die regelmatig met verbazing luisterde naar de metamorfose die het origineel had ondergaan. Het album is in drie maanden gemaakt en men gaf geen ruchtbaarheid aan het project, om lekken tegen te gaan.

Het eerst in het oor springend is ‘De Echtste’, waarin Kohfie Konnect ’Echte, echte, echte, echte, echte, echte, echte, echte hiphop’ brengt. Eén van de rustigere nummers op het album, maar het couplet blijft logischerwijs erg snel hangen. Hilarisch is ‘Kohfie Konnectz Level’, waarin in razend tempo verwijzingen worden gedaan naar koffie. Grappige tekst en de Keizer en de Tsaar van de punchlines maken de bedoeling van Hetiszover direct duidelijk. Op ‘BRRRAK’ wordt het tempo opgeschroefd en is één van de hardere tracks op het album. De overgang naar het eerder genoemde ‘De Echtste’ naar een wat rustiger vaarwater is even simpel als doeltreffend. ‘Keihard’ is eigenlijk de basis geweest voor dit album. Jiggy Djé en Tenshun pielden met de beat van deze track en dat beviel hen zo goed, dat ze Terilekst erbij haalden en besloten meer nummers te maken. Dit nummer was eigenljik bedoeld voor Jiggy’s solo-album, maar het voelde meer aan als een Kohfie Konnect-track. Hoogtepuntje die echt vermeld dient te worden is het duistere ‘Glotzbach’. Niet rauw, wel funky, aangrijpend en interessant.

Hetiszover is anders dan andere nederhop-albums. Het album is funky, underground, duister en afwisselend. De twee rappers verschillen in stijl en stem, maar doen niet veel voor elkaar onder qua tekst. Hetiszover heeft heel wat luisterbeurten nodig, maar als het album tot je doorgedrongen is heb je behoefte aan meer en vaker. Een soort groei-album dus, met een lange houdbaarheidsdatum.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Kohfie Konnect Label:Pias
Kim Janssen - V

Kim Janssen - ~V~Als jochie reisde Kim Janssen een groot deel van zijn leven van de ene naar...