VERSLAG: Crossing Border 2009

Festivalinfo was aanwezig op Crossing Border 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

12

Festivaldag twee: vrijdag 20 november 2009

Niet alleen in de zomer met het Malieveld, maar ook naast het buitenseizoen is Den-Haag de festivalstad van Nederland. Dit weekend is de rockstad voor de zeventiende keer het podium voor Crossing Border. De Koninklijke Schouwburg en het gloednieuwe Nationale Toneel Gebouw staan helemaal vol geprogrammeerd, samen met een festivaltent naast de twee podia. De komende dagen staan in het teken van literatuur, muziek, beeldende kunst en film.

Het festival begint met een opmerkingen strijd, twee Vlaamse groepen concurreren met elkaar. Opvallend is dat Madensuyu bewijst dat je heel wat herrie kunt maken als tweetal, terwijl singer-songwriter Bram Vanparys het met zijn The Bony King Of Nowhere veel rustiger doet. Het is een goed idee om de twee uiteenlopende groepen gelijktijdig te programmeren, maar helaas gaat dat niet voor alles op vandaag. Veel grote namen spelen namelijk gelijktijdig en het is moeilijk keuzes maken. Ook is later op de avond het heen-en-weer lopen vaak niet meer mogelijk.

Singer-songwriter St. Vincent doet regelmatig optredens met een volledige band, maar geeft vandaag een one-women show. De 27-jarige haalt een groot gedeelte van een geluidsband, maar sampled ook zichzelf regelmatig. En hoewel dit soms even flink prutsen is, is het wonderbaarlijk hoe professioneel ze alles aanpakt. Helaas stopt ze tientallen minuten eerder dan afgesproken, maar het meeste publiek was allang vertrokken. Dit omdat de grote belofte God Help The Girl gaat spelen. Waar het al vroegtijdig staat volgepropt en het meeste publiek geen kijkje meer kan nemen. Dit tegengehouden door de security. Helaas.

Wanneer een band door Europa gaat touren, maken ze op voorhand een leuke setlist en spelen deze overal. Dit is vaak geen probleem, zelfs niet wanneer je ze vaker ziet optreden. Iets wat bij een voetbalwedstrijd niet snel zal opgaan, of bij een film, of bij een cabaretvoorstelling, maar ook bij een lezing. Het blijkt namelijk dat Mischa Andriessen exact dezelfde grappen, teksten en anekdotes opdreunt als bij eerder optredens. Jammer, want de poëet is zeker een talent.

De Engelse Laura Marling heeft aan de presentator gevraagd om zijn introductietekst aan te passen. Zo laat hij weten. ‘Maar nu heb ik het eigenlijk toch al verteld’ en de singer-songwriter betreedt niet veel later het podium. De dame stond eerder in Nederland als voorprogramma van Andrew Bird en Elbow, maar blijkt de verlegenheid nog altijd niet verleerd. Ook vandaag kijkt ze droevig en geconcentreerd naar een doodpunt achterin de zaal. Een zaal die propvol staat en waar de warmte erg snel toeneemt. Het gevolg is dat haar gitaar regelmatig opnieuw gestemd moet worden en hierdoor veel speeltijd vergaat. De blondine heeft echter geen haast en voelt zich ook niet verplicht om de bekende nummers te spelen, het publiek schreeuwt verzoeknummers, maar ze zegt lachend een Niel Young-cover te gaan doen. Wat eigenlijk extra speciaal is, omdat Marling-kenners zullen weten dat ‘Needle And The Damage Done’ het eerste nummers is wat ze ooit speelde op gitaar.

De heren van Grizzly Bear hebben het album van het jaar gemaakt. Wanneer je naar de mening van kenners vraagt. Ze stonden vorige week in een uitverkochte Melkweg en vandaag in de grootse Crossing Border-zaal. Voor aanvang is het hier al enorm druk en alle stoelen zijn ingenomen. De Amerikanen beginnen gelijk met nieuw werk, met ‘Southern Point’ en ‘Cheerleader’. Ook de singles ‘Two Weeks’ en ‘While You Wait For The Others’ blijven niet uiteraard uit, om te eindigen met het tevens nieuwe ‘All We Ask’. Blijkbaar heeft het viertal vooral het nieuwe werk goed in het hoofd zitten, iets wat gelukkig niemand erg blijkt te vinden. Grizzly Bear geeft een betoverende set met veel karakter.

12

12
Madensuyu foto Crossing Border 2009  foto Crossing Border 2009 St. Vincent foto Crossing Border 2009  foto Crossing Border 2009  foto Crossing Border 2009 The Low Anthem foto Crossing Border 2009 The Low Anthem foto Crossing Border 2009  foto Crossing Border 2009 Grizzly Bear foto Crossing Border 2009 Tegan & Sara foto Crossing Border 2009  foto Crossing Border 2009 Sleepy Sun foto Crossing Border 2009

12

PERSISTENCE TOUR 2009Hardcore zoals het hoort, en ook op een vette locatie. Het klokgebouw in...

LONDON CALLING #2 2009 Het concept is nu al een paar jaar oud, maar nog steeds succesvol. Meerdere...