VERSLAG: Rock Werchter 2008

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 32 foto's.

VERSLAG: Joslyn Dresen

1234

Vrijdag 4 juli – dag 2

Rock heeft de overhand in het begin van dag twee. Black Box Revelation begint met wijdbeense stoner rock waarna Monza het stokje over mag nemen. Zij doen er nog een schepje boven op om hard en schreeuwend het publiek aan Slayer over te laten. Het mag duidelijk zijn dat deze heren op leeftijd nog lang niet uitgeblust zijn. Snel en hard blaast de metal over het veld. En als je op die leeftijd nog steeds in de top van de metal scene mee kan draaien is het zeker niet arrogant om een t-shirt van je eigen band te dragen. Zelden ook zoveel horen brullen als een zanger herhaaldelijk om ‘War’ vraagt.

In de tent is het totaal andere koek bij Patrick Watson. De Canadese singer-songwriter heeft met zijn breekbare liedjes het publiek aan zijn lippen hangen. Met piano, drums en gitaar maar ook megafoon, xylofoon of vreemde combinaties van deze geeft een hele aparte sound. Mooi is wanneer aan het einde ogenschijnlijk per ongeluk de stroom uitvalt waarna drie man, megafoon, drum en gitaar onversterkt de tent doorlopen voor hun laatste liedje ‘Man under the sea’.

Babyshambles heeft het, hoe kan het ook anders, laten afweten. ”Problems with the law” als verklaring. Daardoor mag Air Traffic op reprise. Zo staan zij twee dagen achter elkaar op Werchter wat toch bijzonder genoemd mag worden. Muzikaal is het minder boeiend al gaan ook voor de tweede keer de handjes massaal de lucht in.

Er staat die jaar maar één echte hip-hop act op het programma van Werchter. Maar dan hebben ook wel gelijk de beste weten te strikken. Jay-Z, al jaren bestempeld als één van de beste rappers, weet ook hoe hij een festival publiek moet aanspreken. Een fantastische band, strak in pak gehesen, weet met funk en blazers de rapper perfect te begeleiden. Jay-Z doet er slim aan om al snel ‘99 problems’ te brengen wat alle twijfelende rockers gelijk doet meespringen. Ook het pop publiek wordt bediend met de rap stukjes uit vrouwlief Beyonce’s ‘Crazy in love’ en Rihanna’s ‘Umbrella’. Nog beter zijn de freestyles over Estelles ‘American boy’ en Amy Winehouse ‘Rehab’. Al het vrouwlijk schoon wordt in katzwijn gebracht door het sensuele ‘Give it to me’ en ‘Girls, girls, girls’en de gasten kunnen met met hun shirt meezwaaien tijden ‘Big pimpin’. Retestrakke show.

Dit jaar staan er op Werchter twee jongedames, beloftes van 2008. Daarvan mag Duffy als eerste in de tent haar kunsten vertonen. Haar gouden keeltje wordt prima begeleid door haar band. Singeltjes ‘Mercy’ en ‘Warwick avenue’ klinken prima. Helaas weet ze zich geen houding te geven op het podium. Behalve wat zwieren met de microfoon en sensuele poses in haar hotpants is er weinig interssants aan. Hoe authentiek het album dan ook klinkt, live doet het allemaal wat te geforceerd aan.

The Verve weer samen op het podium? Volgens zanger Richard Ashcroft was de kans groter om the Beatles weer eens live te zien. Maar de wonderen zijn de wereld niet uit en de heren van deze grootse britpop groep maken hun live come back op de main stage. Na alle begelegde ruzies blijkt het succesvolle album Urban Hymns de grootste bron voor een uitstekend optreden. ‘The drugs don’t work’ , ‘Lucky man’, ‘Bittersweet symphony’, het blijven prachtige popliedjes. Net zo nonchelant als arrogant staan de heren op het podium. En dat doet hen ook gelijk de das om. Want wat onverstaanbaar gewauwel van Ashcroft maakt het niet een optreden om geïnteresseert naar te blijven kijken. Jammer.

Een vijftal nerdy Engelsen in een allerdaags kloffie betreed het podium in de Marquee. Wat volgt is verre van allerdaags. Hot Chip staat voor een uitzinnige menigte. Elke noot van herkenning wordt verwelkomt met luid applaus. De electro pop is even simpel als geniaal. Stampende beats en lichte bliepje en piepjes met eenvoudige teksten. Nooit zul je massaler “Do it, do it, do it, do it, do it, do it, do it now” of “Over and over and over and over and over” meegezongen horen. En als slot akkoord krijgen we dan ook nog een briljante cover van ‘Nothing compares 2 U’ die naadloos overloopt in ‘In the privacy of our love’. Geweldig optreden.

Digitalism is behoorlijk gegroeid. Vorig jaar zag ik ze nog als twee schuchtere jongens achter hun electronica verstopt op een poppodium. Nu staan het tweetal zelfverzekerd achter het apparatuur. En er wordt niet alleen aan knoppen gedraaid maar ook (elektronisch) meegedrumd en gezongen. Ze hebben ook goed gekeken naar genre pioniers Chemical Brothers en Daft Punk. Achter hun hangt nu een in tweeën gesplitst doek waar allerlei abstracte projecties op te zien zijn. Als de echte dansknallers gespeeld worden gaat het dak eraf, maar bij de liedjes kakt het wel een beetje in.

Ook op dag twee een dansact als afsluiter. Achter Moby: live staat in het programma remixed. Dat betekend dat we deze keer geen Moby show zien met muzikanten. Alhoewel, naast laptops en twee synthesisers staat er toch ook een drummer en zangeres op het podium. En Moby zelf heeft een gitaar om z’n nek hangen. Toch is het anders. Als een dj set wordt het ene nummer in het volgende gemixed. Onderwijl wordt elk nummer, van ‘Natural blues’ tot ‘Porcelain’, tot house/trance geremixed. Daardoor wordt het allemaal wel eentoniger dan we van een ‘normale’ set gewend zijn. Dat maakt voor het publiek niet uit want tot ver achterin het veld wordt meegedanst, -gezwaaid en –gezongen.

1234

FOTOGRAFIE: Bianca Berger

123
Air Traffic foto Rock Werchter 2008 Beck foto Rock Werchter 2008 Ben Folds foto Rock Werchter 2008 Beck foto Rock Werchter 2008 Duffy foto Rock Werchter 2008 Duffy foto Rock Werchter 2008 Duffy foto Rock Werchter 2008 Jay-Z foto Rock Werchter 2008 Jay-Z foto Rock Werchter 2008 Jay-Z foto Rock Werchter 2008 Mark Ronson foto Rock Werchter 2008 Mark Ronson foto Rock Werchter 2008

123

5 DAYS OFF 2008Vijf dagen lang stond Amsterdam bol van de dance acts. In verschillende zalen...

WÂLDROCK 2008 Wâldrock: hét metalfestival van het noorden des lands. Met dit jaar Slayer...