RECENSIE: Fabulae Dramatis - Solar Time`s Fables

F Dramatis
2017-11-13 Fabulae Dramatis is een vanuit België opererend gezelschap en bestaat uit vier mannen en twee vrouwen, waarvan het grootste deel uit Colombiaanse muzikanten bestaat. Op haar tweede plaat Solar Time’s Fables wordt de band bijgestaan door nog wat meer muzikanten die wat ongebruikelijke instrumenten toevoegen aan de bombastische muziek. De symfonische metal van de band is rond een overdaad aan stemmen gecomponeerd en omdat die stemmen in de mix nogal vooraan liggen is dit ook het eerste wat opvalt. De in eigen beheer productie klinkt namelijk, zeker op het gebied van de instrumenten, nogal dof.

Zo horen we dus op Solar Time’s Fables grunts, rauwe zang en diverse soorten opera-achtige vocalen, en dat dan op een bedje van avant-gardistisch metal. Vaak klinkt het goed, maar soms ook slaat de band, die wel wat aan Therion doet denken, de plank mis. Zo is in de openingssong ‘Agni’s Destiny’ de grunt lekker, terwijl halverwege dit nummer de boel even lekker stilvalt ter compensatie. Helaas is de rauwe zang in het daaropvolgende ‘Stone’ gewoon zwak te noemen en is de track te fragmentarisch. Ook in ‘Sati Fire II’ is de grunt lekker, maar komt de gewone zang wat rauw op je dak vallen.

Gelukkig gaat het in ‘Sirius Wind’ weer helemaal goed; de fluit, saxofoon en opera vocalen op een spannend basloopje en lome drums klinken dan weer geweldig. Ook in ‘Coatlicue Serpent Skirt (Earth)’ wordt op vocaal en instrumentaal gebied alles uit de kast getrokken. ‘Nok Terracottas (Mud)’ is een korte en rustige track waarop wederom een loom basloopje, cello en spannende zang van Isabel Restrepo voor een mooi rustpuntje zorgen. Na het Oosters aandoende instrumentaaltje ‘Forest’ is het tijd voor de drie afsluitende tracks waarvan ‘Roble Para El Corazon’ opvalt door de Accordeon en het Tango-achtige ritme in het begin. Het zegt veel over de ruimdenkendheid van de muzikanten en gek genoeg werkt deze track bijzonder goed. Helaas gaat het in het afsluitende ‘Barren (Gravel)’ vocaal niet echt van een leien dakje.

De plaat hobbelt tussen pieken en dalen en vergt flink wat van de luisteraar. De dramatische fabels op Solar Times’s Fables zijn op zijn minst interessant te noemen en kunnen avontuurlijk ingestelde metalliefhebbers ongetwijfeld bekoren, ook al is het niet altijd even geweldig.
Recensent:Jan Didden Artiest:Fabulae Dramatis Label:Bertus
Cover RPWL - A New Dawn

RPWL - A New Dawn RPWL is zoetjes aan een zeer bekende band aan het worden binnen de...