RECENSIE: Grizzly Bear - Painted Ruins

Grizzly Bear
2017-10-06 Grizzly Bear is inmiddels een gevestigde naam in het muzikale landschap. Sinds het ontstaan van de band in 2004 werden er vijf albums uitgebracht, maar tot een evenaring van hun doorbraak-hit ‘Two Weeks’ uit 2009 is het weliswaar nooit gekomen. Na het album Shields uit 2012 bleef het enige tijd stil rondom de vier mannen uit New York. Maar na een pauze van vijf jaar waarin alle bandleden tijdelijk hun eigen weg gingen werd het vijfde studioalbum dan toch eindelijk geboren. En Painted Ruins past precies in het rijtje met de vorige vier albums van deze band: complex maar toch harmonieus.

Dat de muziek van Grizzly Bear niet eenvoudig is, laten de mannen nog maar eens duidelijk horen op Painted Ruins, een plaat die gekenmerkt wordt door gelaagdheid en complexiteit. Album opener ‘Wasted Acres’ begint langzaam en dromerig. De melancholische stem van zanger Ed Droste, inclusief snik, komt hier goed tot zijn recht en voegt een laagje dramatiek toe.Het zweverige karakter van deze opener zorgt er weliswaar voor dat de plaat enigszins slepend begint, maar in het geval van Painted Ruins heeft dat een positieve uitwerking. Het zorgt er voor dat de plaat rustig binnenkomt en langzaam kan binnenkomen bij de luisteraar, iets dat Painted Ruins vereist om gewaardeerd te kunnen worden.

Deze vijfde plaat bevat geen uitschieter met overduidelijke hitpotentie zoals ‘Two Weeks’ dat was op Veckatimest uit 2009, maar is een aaneenschakeling van samenhangende nummers geworden die Painted Ruins juist tot een harmonieus en enigszins betoverend geheel maken. Ook qua energie lijkt het album in evenwicht te zijn. De nummers worden haast allemaal gekenmerkt door een dromerige sfeer, relaxte drums, psychedelische gitaarriffjes, en flink wat meer synths dan Grizzly Bear op de voorgaande albums heeft laten horen. Dit laatste lijkt vooral als een goede toevoeging op de Grizzly Bear sound te werken. De eerste single, ‘Morning Sound’ is één van de meerdere nummers die zijn gouden randje krijgt door de synthesizers.

Juist het feit dat dit album zowel complex als harmonieus is, maakt het tot een muzikaal pareltje. Maar dan wel een pareltje dat even door moet dringen tot de luisteraar. Painted Ruins is geen album voor tussendoor of op de achtergrond. Om dit werk van Grizzly Bear tot haar recht te laten komen, dient het aandacht te krijgen van de luisteraar. En het is juist de complexiteit van de nummers die de luisteraar in zijn greep houdt. De vier mannen hebben hun muzikale kwaliteiten succesvol gebundeld om deze aandacht, met recht, op te kunnen eisen.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Grizzly Bear Label:RCA
Oh Sees

Thee Oh Sees - OrcEn ja hoor, daar zijn ze weer; Thee Oh Sees! Oh nee, wacht even. Bandleider...