RECENSIE: Ray Lamontagne - Part Of The Light

Ray LaMontagne
2018-08-11 Ray LaMontagne gaat al heel wat jaartjes mee. Part Of The Light is alweer zijn zevende album en het is een waardige aanvulling op zijn oeuvre. Het is een veelzijdige plaat met echte liedjes, met een kop en een staart. Naast de prachtige ballades ‘It’s Always Been You, Let’s Make It Last’ en het ietwat commercieel getinte ‘Such A Simple Thing’, wordt er goed afgewisseld met de bluesrock van ‘As Black As Blood Is Blue’ en ‘No Answer Arrives’.

De plaat opent met het jaren 70-achtige ‘To The Sea’. Het nummer zou zo door Simon and Garfunkel kunnen zijn uitgevoerd. Het continue ritme en de heldere zang zorgen ervoor dat je meegesleept wordt. Sterker nog, je hebt al snel het idee dat je achterin de auto zit op weg naar het strand! Het blijkt een voorbode voor veel meer moois. Daar waar ‘Paper Man’ nog de sfeer van een jonge Elton John ademt, gaat het vanaf de titeltrack al wat meer een psychedelische folk/rockkant op en heb je je overgegeven aan de wereld van Ray LaMontagne.

Het typeert Lamontage dat hij zijn stem goed kan aanpassen aan de sfeer van de verschillende nummers. Daar waar nodig is weet hij je emotioneel te raken, zoals in ‘It’s Always Been You’. Hij weet je daarentegen ook goed mee te laten rocken in ‘As Black As Blood Is Blue’. Dit nummer komt duidelijk binnen. Het wat rustige begin zorgt ervoor dat de plaat in zijn geheel een andere sfeer uitademt, zeker als je deze meerdere keren beluistert.

Het is geen baanbrekend werk en zal wellicht ook geen nieuwe fans voor hem opleveren, maar Ray Lamontage laat hier wel horen dat zijn prachtige, volle stem in verschillende muziekstromingen goed thuis is. Dat hij zich daarbij ook nog eens omringt met goede muzikanten, laat hij horen op het einde van de plaat met het uitstekende ‘Goodbye Blue Sky’.

“Stay for a little while/share a glass beside the fire“, zoals Ray LaMontage zingt in ‘Let’s Make It Last’, vat de plaat goed samen: neem even de tijd om op je gemak deze plaat te beluisteren.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Ray Lamontagne Label:RCA
Coolidge