RECENSIE: Quiet Hollers - Amen Breaks

Quiet Hollers
2017-12-12 Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling dat deze plaat uit zou komen. Shadwick Wilde, de man waar Quiet Hollers om is begonnen, had slechts de intentie om één optreden te geven naar aanleiding van zijn solowerk. Maar gelukkig volgden er meer optredens, en ook meer platen. Inmiddels is het project van Wilde uitgegroeid tot een band en zijn de mannen uit Louisville toe aan hun derde album. Men kan blij zijn dat deze heren het niet bij één plaat gelaten hebben. Want door muziek te maken, doen ze waar ze goed in zijn.

Quiet Hollers is weliswaar rondom één man begonnen: Shadwick Wilde, en hij is dan ook volledig verantwoordelijk voor het schrijven van de nummers op dit album. Maar Quiet Hollers klinkt absoluut niet als one man band. Amen Breaks laat het geluid horen van een volledige band, in plaats van een singer-songwriter project. De stem van zanger Wilde heeft een kleine snik die prettig in het gehoor ligt: het geeft de lyrics een hoop gevoel mee. Het is hoorbaar dat Wilde zijn eigen werk zingt waar zijn eigen gevoel in ligt. De zang en muziek vullen elkaar op harmonieuze wijze aan en geven de band een warm, melodieus en vol geluid.

Met ‘The Path’ wordt Amen Breaks geopend op een manier die ook Alt-J gebruikt zou kunnen hebben: zacht getokkel op een gitaar en de zang van Wilde die enigszins slepend begint maar al gauw een stuk krachtiger wordt in het refrein om vervolgens weer klein te worden gedurende de coupletten. Wat frappant is aan de openingstrack is dat de mannen aan iemand vragen om hen de weg te wijzen. Terwijl Amen Breaks juist laat horen dat de band zijn weg al duidelijk gevonden heeft. Folkrock is beslist het genre waarbinnen de Amerikanen hun muzikale pad bewandelen.
‘Broken Guitar’ is één van de weinige uptempo nummers op dit album en de vraag is waarom? Want ook dit lijkt de mannen erg goed te liggen. Het samenspel van piano, gitaar, blazers en viool krijgt net even iets meer energie mee door de drum die het tempo opvoert tot een aangenaam klinkende snelheid. Nog steeds klinkt de band echter niet gehaast. Ook dit valt hoorbaar binnen hun comfortzone.

Wat de luisteraar duidelijk zal horen wanneer Amen Breaks door de speakers klinkt, is dat de band rust gevonden heeft in hun werk, ze zijn niet nog zoekende naar een eigen sound. Binnen de elf nummers op deze plaat is er geen sprake van een uitschieter: ze zijn simpelweg allemaal van een hoogstaand niveau. Amen Breaks is zo’n plaat die je opzet na een gure najaarswandeling. Flink wat hout in de openhaard en warme chocomel met slagroom. Ja, deze plaat verdient een aandachtige luistersessie.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Quiet Hollers Label:Goomah Music
Cover Grandbrothers - Open

Grandbrothers - Open Grandbrothers is het verhaal van een pianist en voormalige...