RECENSIE: The Grand East - What A Man

Grand East
2019-07-23 Soms kan een plaat een kwestie van ‘schijn bedriegt’ zijn. Zet What A Man op en je hoort Amerikaanse bluesrock die ook nog eens flink swingt. Maar dan komt er een eye-opener: track nummer acht haalt je terug uit Amerika. Het nummer heet ‘Straaljager’ en verraadt de nationaliteit van deze band, het zijn namelijk Nederlanders. The Grand East doet misschien nog geen belletje bij je rinkelen, maar toch wist de band hun tweede album onder eigen beheer uit te brengen, met steun van de fans. Volgens de band zelf is het met deze plaat tijd voor een nieuw hoofdstuk in het bestaan van de band.

Dat nieuwe hoofdstuk, in de vorm van een nieuw album, klinkt vol charisma en zelfvertrouwen. Opener ‘Away’ begint weliswaar met een orgel dat enigszins vertwijfeld klinkt, maar zodra de gitaar er aan te pas komt, wordt het direct een nummer dat mannelijkheid uitstraalt door middel van een sterk ritme en een stem met een rauw en ruig randje. Het blijft niet bij deze sterke opener, dit is namelijk nog maar het begin. Probeer vooral eens stil te blijven zitten wanneer deze plaat door je speakers klinkt, het zal een ware uitdaging worden. De combinatie van gitaren, een orgel en stevige drums is door de band uitgewerkt tot een psychedelisch jaren ’70 geluid.

What A Man is een plaat die niet alleen swingt, maar ook daadwerkelijk iets te vertellen heeft. Wanneer men meer op the message in plaats van the medium gaat letten, zal zij ervaren dat dit een album is dat maatschappelijk behoorlijk relevant is. Het gaat deze mannen duidelijk niet alleen om ‘dansbare herrie’ maken, maar ook om ‘gehoord worden’. ‘What A Man’ is hier een voorbeeld van. Over dit nummer wist de band zelf te zeggen dat het een explosief verhaal is, over de maatschappij waarin steeds meer woede aanwezig is in de vorm van bijvoorbeeld discriminatie en homohaat, en onzekere mensen die door middel van geweld hun eigen ego opblazen.

Een volledige plaat van tien nummers, drie kwartier lang, uit je plaat gaan als band, dat zou te eentonig worden. Het zijn juist de wisselingen in energie die van What A Man een zeer aangename plaat maken. ‘Feels Like I’m Flying’ is zo’n nummer dat bewijst dat deze band niet altijd op volle kracht vooruit hoeft te gaan om hun kracht te bewijzen. Uiteindelijk hebben de mannen van The Grand East met What A Man een plaat gemaakt die niet ‘van nu’ klinkt, en ‘niet van hier’ en dat is in dit geval absoluut en compliment.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:The Grand East Label:Goomah Music
Cover Kodaline - Politics Of Living

Kodaline - Politics Of Living‘All I Want’, een single die insloeg als een bom, achtervolgt de Ierse band...