RECENSIE: Angel Olsen - Phases

Olsen
2018-01-29 Phases is een verzameling B-kantjes en ‘rariteiten’ van Angel Olsen. De Amerikaanse begon als achtergrondzangeres bij Bonnie 'Prince' Billy en bracht in 2011 haar eerste EP Strange Cacti uit, terwijl ze bijverdiende in de horeca. Strange Cactiwerd gevolgd door drie studioalbums, waaronder het succesvolle My Woman. Hitjes had ze met het rockplaatje ‘Shut Up Kiss Me’ en ‘Unfuck The world’. Met haar kortgeknipte pony en dromerige blik straalt Olsen een unieke kracht uit. Ze houdt van choqueren en een rariteitenalbum in deze fase van haar carrière past wel bij die gedachte.

Phases bestaat uit werk uit het tijdperk van My Woman en eerdere demo’s. Op de hoes van de plaat staan vijf zwart-wit Olsens. Het lettertype, de kleuren en haar gedaante geven niets weg van het feit dat de plaat in 2017 is geproduceerd. Het heeft een enorm vintage gevoel, alsof je hem net hebt gescoord op een tweedehands vinyl markt; de hoes is vergeeld, maar het is toch een pareltje. Luister naar de plaat en je denkt het nog steeds. Een zangeres als Angel Olsen kom je niet zo snel meer tegen in het Spotify-tijdperk. Waar het moderne My Woman nog wel voorkwam in wat indie-afspeellijsten, is Phases een plaat waarmee het vrijwel ondenkbaar lijkt dat Olsen zich hier erg populair mee maakt. Dit is een ruwere, kalere Angel Olsen, gestript van dat rock-frontvrouw imago. Dit is Angel Olsen met een gitaar, een kwetsbare stem en haar meest persoonlijke songs.

Het eerste nummer ‘Fly On Your Wall’ is een afdankertje van My Woman. Gelukkig past het sombere, repetitieve nummer perfect in de sfeer van Phases. Het nummer werd opgenomen in de anti-Trump campagne ‘Our First 100 Days’. ‘Special’ is een zeven minuten lange ontdekkingstocht die schommelt van hese zang naar stevige gitaarpartijen en drumversnellingen. Het is een van de ruigere nummers op het album. De stem van Olsen komt goed naar voren in het minimalistische nummer ‘All Right Now’. Iets van het krachtige sentiment van ‘Shut Up Kiss Me’ komt naar boven in ‘Sweet Dreams’, het powernummer van Phases.

De albumtitel Phases lijkt een perfecte beschrijving te zijn van deze samenstelling aan Angel Olsen-juweeltjes. Op het album staan flarden van de verschillende fasen van haar carrière: kleine folk liedjes, jengelende countrysongs, en krachtige girlpower tracks. Het lijkt net een golden hits album uit een tijdperk wat ver achter ons ligt, in plaats van een collectie verborgen liedjes van een 31-jarige zangeres. Angel Olsen serveert huisgemaakte nostalgie.
Recensent:Joëlle Koorneef Artiest:Angel Olsen Label:Jagjaguwar
Cover Peter Broderick - All Together Again

Peter Broderick - All Together AgainDe Amerikaanse componist en muzikant Peter Broderick werkt hard, hij brengt...