RECENSIE: Peter Broderick - All Together Again

Peter Broderick
2018-02-13 De Amerikaanse componist en muzikant Peter Broderick werkt hard, hij brengt ieder jaar wel één of meerdere nieuwe werken uit. Het meest recente deel van zijn oeuvre is uitgebracht via het neoklassieke label Erased Tapes en zo ook zijn laatste werk: All Together Again. Dit is een verzameling van stukken die Broderick schreef voor projecten van anderen. Het zijn composities voor films, theater en dansvoorstellingen, maar ook voor minder voor de hand liggende opdrachten, zoals bruiloften of de begeleiding voor een vaartocht naar Istanbul.

Het eerste werk op het album heet ‘If I Were A Runway Model’. Dit filmische en lange nummer duurt maar liefst twaalf minuten. Peter Broderick schreef het in opdracht van de New York Fashion Week, hij was uitgenodigd om daar twaalf minuten te komen optreden. Enthousiast begon Broderick te werken aan een stuk dat hij in zijn eentje live kon spelen, met behulp verschillende instrumenten en loop-pedalen. Helaas kreeg hij vlak voor vertrek te horen dat ze liever wilden dat hij eerder werk speelde en daarmee verdween het nieuwe stuk in de kast. ‘If I Were A Runway Model’ is het luisteren wel degelijk waard en lijkt te bestaan uit drie verschillende fases. De eerste fase is rustig en luchtiger dan het meeste werk van Broderick. Violen en piano klinken ontspannen en melodieus. Vervolgens lijkt er na zes minuten een tweede deel aan te breken; Broderick zingt met verschillende lagen en herhaling, waarna op ongeveer de tiende minuut het derde deel aanbreekt: een lome en rustige gitaar wordt aangevuld met meer zang, maar dit keer zingt Broderick alleen maar lange tonen en komt het hele nummer samen in een laatste zucht.

Op het midden van de plaat staan twee nummers die geschreven zijn voor bruiloften: ‘Emily’ en, zoals de naam het al zegt: ‘Our Future In Wedlock’. ‘Emily’ is liefelijk en heeft wat meer folk-invloeden dan we van Broderick gewend zijn. ‘Our Future In Wedlock’ heeft een herkenbaarder geluid: wazige en losse neoklassieke tonen met op de achtergrond leefgeluiden van de kamer waarin het is opgenomen. Deze twee romantische nummers verbinden het eerste deel van het album, dat meer gezongen nummers bevat, met het tweede deel, waarvan sommige nummers wat experimenteler klinken.

All Together Again vormt een samenvatting van de losse projecten van Peter Broderick. Door de verschillende achtergronden hebben de nummers verschillende lengtes en verschillende stijlen, maar door hun gemeenschappelijke componist is het nog steeds één geheel. Sterker nog, het werk is zelfs toegankelijker dan het meeste van Brodericks werk.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Peter Broderick Label:Erased Tapes Records / Konkurrent
1992

Princess Nokia - 1992 Deluxe Princess Nokia is een Amerikaanse rapster met Puerto Ricaanse roots....