RECENSIE: Slow Leaves - Enough About me

Slow Leaves
2018-05-15 Als je nog naar de winkel zou gaan om cd’s te kopen, dan was Slow Leaves zo’n typische artiest die je ontdekt op de luisterpaal. Met dank aan een welwillende medewerker van de platenzaak, die het album met dat afwezige gezicht op de hoes had geposteerd tussen de nieuwe worpen van Johan en Eels. Uiteraard zal de muziek van de Canadees Grant Davidson ook best eens voorbijkomen in een playlist op Spotify, maar daar lijkt ze uitdrukkelijk niet voor bedoeld. Platen als Enough About Me zijn het meest geschikt voor een bescheiden groep liefhebbers die er speciaal voor gaan zitten.

Enough About Me is het vijfde album van Davidson en zijn tweede als Slow Leaves. Hoewel hij sinds de vorige plaat Beautiy Is So Common (2014) niet meer onder zijn eigen naam opereert, worden de albums van de uit Winnipeg afkomstige muzikant steeds persoonlijker. De in dit verband nogal ironisch aandoende titel Enough About Me refereert aan Davidsons inzicht dat er geen waarheid bestaat in het leven – en dat juist daaraan betekenis en troost kan worden ontleend. ”What about you?”, vraagt hij welhaast retorisch in het titelnummer.

Met zijn warme orgeltonen vormt het lied ‘Enough About Me’ een behaaglijke opener voor het album, dat in muzikaal opzicht is beïnvloed door folk, country en pop. De tien nummers zijn op smaak gebracht met ingrediënten uit een rijke keuken. Je hoort een vleugje Neil Young, een snufje Bill Fay en zelfs een korreltje Roy Orbison, maar eigenlijk is de lijst van referenties oneindig. Tegelijkertijd kun je niet direct één artiest aanwijzen die precies zo klinkt als Slow Leaves, wat getuigt van vakwerk.

Fraai zijn ook Davidsons teksten, zoals die van de single ‘How Do I Say?’. Davidson bezingt de tragiek van twee mensen die op het eerste gezicht verliefd raakten, maar weten dat het niets zal worden omdat ze elkaars taal niet spreken. ”What’s the word for falling apart? What’s the word for broken hearts? How do I tell you what I need you to know? How do I say these words to you?”. De plaat wordt vooral gekleurd door poëtische overpeinzingen, zoals deze uit ‘Perpetual Sleep’: ”I don’t know what’s wrong with people, they underestimate dreams. Underneath the clouds in the sky the cities lie in perpetual sleep”.

In meerdere opzichten voelt Enough About Me als het definitieve album van Slow Leaves. Neem het feit dat de artiestennaam, die afkomstig is uit een gedicht van de Argentijnse dichter en schrijver Jorge Luis Borges, terug komt als titel van een nummer. Dat doen muzikanten vooral als ze menen dat ze aan een erg belangrijke plaat binnen hun oeuvre werken. In artistiek opzicht heeft Davidson in elk geval een piek bereikt, laten we niet hopen dat de prachtige afsluiter ‘Long Goodbye’ als vaarwel is bedoeld.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:Slow Leaves Label:Dying Giraffe Recordings
Leyya

Leyya - Sauna ”Today we listen to piano-based band Leyya, they bring in some...