RECENSIE: Ntjam Rosie - Breaking Cycles

Rosie
2018-02-12 Wanneer je toe bent aan alweer je vijfde studioalbum dan kan het soms verfrissend werken om het eens over een andere boeg te gooien. Voor Breaking Cycles vond Ntjam Rosie, artiestennaam van Rosie Boei, dat het tijd werd voor verandering en besloot een andere richting op te gaan om zichzelf uit te kunnen dagen. Daarvoor liet ze zich inspireren door de jaren tachtig soul van Letta Mbulu en jaren negentig r&b van artiesten als Janet Jackson en Erykah Badu. En inderdaad, bij beluistering van de nieuwe liedjes valt op dat het geheel anders klinkt.

Niet dat het roer nu echt volledig om ging, maar je hoort terug dat ze zich een meer ‘poppy’ geluid heeft aangemeten. Deze jas past haar echter prima en haar mooie warme stem blijkt zich ook heel goed te lenen voor dit geluid. Hierdoor is de soul nooit ver weg en horen we die gelukkig ook nog heel goed terug in het ingetogen liedje ‘Free Your Mind’ en 'Foolish'. Op vorige albums kon je vaak ook duidelijk haar Kameroense roots terug vinden, maar die verwijzingen zijn dit keer subtieler. Ze zijn echter nog wel aanwezig, het meest nog in het opzwepende ‘Farafina’. De veranderde koers is duidelijk, en ze wil op dit album aangeven dat door hard te werken en met een open blik je veel kunt bereiken.

Rosie heeft een fijne band om zich heen verzameld. Blazers spetteren waar dat nodig is en voegen mooie accenten toe. Het orgel zoemt prachtig en voegt vaak de jazzy sfeer toe en de ritme sectie speelt lekkere grooves. Hier en daar schurkt ze dicht tegen de hedendaagse r&b aan, bijvoorbeeld in ‘A Long Way’, met de bijna verplichte autotune. Niet alle liedjes komen even goed uit de verf zoals het wat voortmodderende ‘Stop Wasting Time’.

Het is een goede en moedige zet van Rosie om het een en ander eens om te gooien. Het opent nieuwe deuren en richtingen voor haar. Niet alles valt direct op zijn plek, maar je hoort dat op haar nieuwe plaat dit nieuwe geluid comfortabel aanvoelt en genoeg perspectief voor de toekomst biedt. Op dit moment brengt ze haar nieuwe nummers ten gehore in haar theater tour Breaking Beats, waar ze haar muziek van verhalen voorziet. Het is interessant om te zien hoe dit uitpakt.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Ntjam Rosie Label:Gentle Daze
Cover Quicksand - Interiors

Quicksand - InteriorsTen eerste verdienen de mannen van het New Yorkse Quicksand een flinke...