RECENSIE: Protoje - A Matter Of Time

Protoje
2018-08-16 Protoje surft al enkele jaren op de rootsrevival binnen de reggae. A Matter Of Time is zijn vijfde album. Protoje mag zichzelf een gevestigde reggae artiest noemen en het is duidelijk dat zijn ambitie niet ophoudt bij de top van de reggae. Het is tijd om het grote publiek te veroveren! Met A Matter Of Time heeft hij een troefkaart waarmee het zomaar eens zou kunnen gaan lukken.

De tekenen zijn er gunstig voor. Protoje was de eerste Jamaicaanse artiest sinds Bob Marley die op het hoofdpodium van het Reading festival mocht spelen en ook Lowlands wordt bezocht. A Matter of Time start niet in lijn met de traditionele reggae. De orkestrale opening van ‘Flames’ wordt omgewerkt tot een hiphopbeat. Samen met Chronixx zet Protoje een knallend nummer neer. Protoje zingt half rappend en de soulvolle Chronixx levert een aanstekelijk refrein.

Zo gaat de plaat in hoog tempo van start. Knap genoeg houdt Protoje dit tempo vast. Hij komt ijzersterk uit de hoek op het politieke ‘Blood Money’. Protoje zingt in een heerlijke cadans die het midden houdt tussen praten en zingend. Het catchy refrein nodigt uit tot meezingen, de teksten over corrupte politici in Jamaica zet aan tot nadenken.

In dezelfde stijl levert hij louter sterke nummers. De reggae is overal aanwezig, maar Protoje zoekt de grenzen van het genre op. Zijn vlammende stijl maakt dat de nummers continu een opzwepende energie meekrijgen. Zo nu en dan geeft een gitaarsolo het nummer nog meer energie. Dat geldt voor ‘No Guarantee’ – een tekstueel introspectief nummer over de liefde – en ook voor ‘Bout Noun’. Waarin de laatste een iets meer traditioneel reggae nummer is. Hier zingt Protoje kalmer en keert de rust terug.

A Matter Of Time is een steengoede plaat. Wellicht staan er iets minder makkelijk meezingbare nummers op dan bij eerdere platen, de inhoudelijk en productionele volwassenheid maakt dat het album het hoogtepunt van de prille carrière van Protoje vormt.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Protoje Label:Bertus
Cover Neko Case - Hell-On

Neko Case - Hell-OnEen overvloed aan mannen en vrouwen met een (akoestische) gitaar of piano...