RECENSIE: Knife Knights - Time Mirage

Knife Knights
2018-11-30 We zullen de laatste zijn die zeggen dat rock dood is, maar je kunt onmogelijk ontkennen dat rap en hiphop niet een sterke periode doormaken. Aan die ontwikkeling lijkt geen einde te komen en variëteit binnen het genre was nog nooit zo groot. Een album als 1 Time Mirage van Knife Knights was ondergetekende tot dusver nog niet tegen gekomen: het is een experimentele mix van muziekstijlen die uitmondt in een soort psychedelische hiphop. En wat blijkt? Het is niet iets waar uw recensent echt op zat te wachten.

Want waar menig artiest je mee weet te nemen op een muzikale trip door hun roots, hun jeugd, hun fantasieën of hun ideologieën, daar geeft het debuut van Knife Knights meer het gevoel dat we stuurloos ronddobberen door hun muzikale palet. Een bijzonder kleurrijk en spannend palet, dat wel, maar enige structuur is een groot deel van de tijd moeilijk te ontdekken. Meer dan eens lijken samples, rap en beats volstrekt willekeurig bij elkaar geraapt te zijn. Als stukken van nummers wel degelijk goed uitpakken voelt dit daardoor als een toevalstreffer, waardoor de muziek nooit overtuigend wordt. Op ‘Seven Wheels Motion’ en ‘Low Key’ wordt het geheel ietwat minder experimenteel en daardoor aanzienlijk beter te behappen: waar de eerste eruit springt door de spannende sound, daar is de tweede juist bijzonder funky. Ook het slotakkoord met het mysterieuze, relaxte ‘Come On Let’s Go’ en het duistere ‘Mr. President’ is sterk, maar genoeg om het hele album te redden is het niet.

En om die conclusie te moeten trekken is vervelend, want de bovengenoemde nummers voelen vernieuwend en zijn spannend op een manier zoals hiphop zelden spannend is. Een geslaagd album is het nog niet geworden, maar de echte liefhebber zal wel kunnen waarderen waar deze band naartoe probeert te gaan. Ik ben in elk geval enorm benieuwd naar de opvolger, want als ze hun sound onder controle gaan krijgen kan dit nog wel eens heel gaaf gaan worden.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Knife Knights Label:Subpop
Cover Skadedyr - Musikk!

Skadedyr - Musikk!De Noorse platenmaatschappij Hubro brengt platen uit die voornamelijk gericht...