RECENSIE: Skadedyr - Musikk!

Skadedyr
2018-11-21 De Noorse platenmaatschappij Hubro brengt platen uit die voornamelijk gericht zijn op jazz en geïmproviseerde muziek. De albums die het label uitbrengt kenmerken zich door originele en vooruitstrevende muziek, zelfs als deze enigszins anarchistisch klinkt. In dat laatste genre blinkt Skadedyr uit.

Skadedyr is een twaalf mans formatie, bestaande uit de nieuwe generatie Noorse muzikanten die binnen de indierock en pop, en jazz hun sporen aan het verdienen zijn. Zij spelen naast Skadedyr voor allerlei lokale en nationale bandjes, variërend van het Trondheim Jazz Orchestra tot aan Your Headlights Are On. De muzikanten spelen dan in verschillende samenstellingen met elkaar op verschillende projecten of leveren een bijdrage aan bevriende projecten (Jenny Hval bijvoorbeeld). De meeste muzikanten komen van de Trondheim Academy en de formatie is samengesteld door Anja Lauvdal, Heida Mobeck, Hans Hulbekmo en Lars Ove Fossheim.

Musikk! is hun derde album. Skadedyr geeft aan wars te zijn van alle muziekregels en is bezig om de muzikale grenzen op te zoeken. Op deze eerste compositie ‘Musikk!’ word je daar al direct mee geconfronteerd: daar waar je als luisteraar denkt dat het afgelopen is, vormen viool en cello met enige stemgeluiden slechts een intermezzo. Het nummer vervolgt en het ensemble blijft streven naar een melodie, zo lijkt het.

Dit zoeken naar een melodie of in ieder geval een muzikale leidraad komt pas op het einde van ‘Kallett’, waar de muzikanten er aan moeten geloven en op een melodie uit komen door een prachtige combinatie van viool en piano. ’Festen’ volgt direct hierop en doet in eerste instantie erg doet denken een jaren '50 film, met een soundtrack dat door Frank Zappa geschreven zou kunnen zijn. Het jazzy thema, dat door de piano en bas wordt gestuurd, wordt uiteindelijk nog eens verstoord door stemmen, trompet en drums die met elkaar blijven wedijveren om aandacht. Dit nummer heeft een prachtig slot doordat de tuba en violen elkaar heel goed aanvoelen.

De laatste compositie is ‘Hage Om Kvelden’, wat het beste te omschrijven is als lichte marsmuziek. Het begint met een pianoloopje en een trompetsolo, waarna de zang, tuba en elektronica volgt. Dit is het meest toegankelijke nummer, hetgeen gezien mag worden als een geste van de band naar de luisteraar toe als waardering voor het beluisteren van het totale album.

Skadedyr, wat ongedierte betekent, is als band nergens mee te vergelijken; al is het een dikke knipoog naar het Willem Breuker Kollectief. Tussen alle muzikale chaos groeit zeer veel moois, wat vaak tegen het einde van de nummers naar boven komt. Het is geen muziek die gemakkelijk in het gehoor ligt, al zal de band daar zeker niet naar gestreefd hebben. Zij geven duidelijk aan dat muziek wel eens heel anders geïnterpreteerd kan en mag worden. Na menige luisterpogingen klinken de composities doordacht, waardoor de band vermijdt een parodie van zichzelf te worden.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Skadedyr Label:Hubro
Cover Hilde Marie Holsen - Lazuli

Hilde Marie Holsen - LazuliDrie jaar na haar debuut Ask brengt Hilde Marie Holsen haar tweede album...