RECENSIE: Erlend Apneseth Trio - Salika, Molika

Erlend
2019-12-15 In Noorwegen is momenteel een kleine groep traditioneel geschoolde muzikanten druk bezig om moderne elementen toe te voegen in de geïmproviseerde, dikwijls authentieke stijlen. Erlend Apneseth is misschien wel de bekendste van dit stel. De vaderlandse folktraditie staat meestal centraal in de muziek van de hardangerviolist maar met behulp van eigentijdse tools heeft hij een uniek geluid ontwikkeld dat door zowel de jongere als oudere liefhebbers op waardering kan rekenen

Voor Salika, Molika, het derde album van het naar hem vernoemde trio, werd nog eens extra versterking gezocht en daarom is er weer nieuw materiaal verschenen maar deze keer onder de naam Erlend Apneseth Trio with Frode Haltli. Haltli is een accordeonist die eerder de hulp inriep van Apneseth voor zijn album Avant Folk dat vorig jaar werd uitgebracht. Het is een succesvolle wederdienst geworden, zo leert een eerste beluistering van Salika, Molika. De toevoeging van een accordeon aan het rijke palet aan klanken dat hier wordt geproduceerd maakt het totaalgeluid namelijk nog eens een stuk avontuurlijker en vooral ook diverser dan we van het trio gewend zijn. Dit geluid laat zich het beste omschrijven als een combinatie van traditionele instrumenten, moderne elektronische soundscapes en samples van spoken word-voorstellingen. Wederom vormt improvisatie de basis van de composities, die zijn samengesteld uit een selectie van live-opnamen en repetities.

Voor dit project is echter gewerkt in opdracht van een cultureel centrum waar Noorse kunstenaars uit allerlei disciplines elkaar ontmoeten en inspireren. Alles diende live te worden uitgevoerd in deze concertzaal, een voormalige vleesfabriek in Bergen, die tegenwoordig dienst doet als episch centrum voor de hedendaagse kunst. Lieten de voorgaande twee albums al een bijzonder hecht samenspel horen van de drie, dit viermans-trio doet er nog eens een schepje bovenop. Technisch vakmanschap en gevoel zijn hier de sleutelwoorden waarmee het gezelschap elkaar naar een nog hoger niveau stuwt. Uitschieters zijn de titeltrack en het ritmische, op percussie gedreven ‘Takle’ waarin alle skills van de vier optimaal bij elkaar komen. In een jam van diverse stijlen wordt de luisteraar als het ware meegezogen in een soort hypnotiserende muzikale trance.

Er moet ongetwijfeld nog veel meer materiaal op de planken liggen aangezien dit slechts een kleine selectie betreft van zeven stukken. Een vervolg op dit derde album zou daarom met groot gemak vandaag nog uitgebracht kunnen worden, maar gezien de creativiteit, productiviteit en het enthousiasme van de bevlogen Apneseth, kan er plotseling ook zo maar weer voor geheel nieuw gecomponeerd materiaal gekozen kunnen worden. Feit is dat de honger naar meer voor even gestild is want de liefhebbers van avontuurlijke en kwalitatief hoogstaande muzikale folklore in een modern jasje kunnen deze verzameling namelijk blindelings aanschaffen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Erlend Apneseth Trio Label:Hubro
Cover Oyvind Torvund - The Exotica Album

Oyvind Torvund - The Exotica Album Øyvind Torvund is een Noorse componist, die in opdracht van het Bit20...

Cover Ståle Storløkken - The Haze Of Sleeplessness

Ståle Storløkken - The Haze Of Sleeplessness De Noorse componist en toetsenist Ståle Storløkken is vooral bekend als...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT