RECENSIE: Richard Thompson - 13 Rivers

Thompson
2018-12-23 Richard Thompson is met Jethro Tull’s Ian Anderson één van de boegbeelden van de in de eerste helft van de jaren ’70 florerende Engelse folkrockscene. Jethro Tull, Steeleye Span en Fairport Convention (met Richard Thompson) waren grote namen voordat in Engeland de punkrage losbarstte. En dan te bedenken dat Thompson zijn eerste bandje in de jaren ’60 begon met Hugh Cornwell, de latere zanger van pub-/punkrockers The Stranglers. Na Fairport Convention (1967-1970) vormde Thompson jarenlang een succesvol folkrockduo met zijn vrouw Linda. Nadat hun wegen zowel privé als muzikaal uit elkaar gingen lopen, stortte Thompson zich op zijn solowerk. Tegenwoordig resideert Thompson in de Verenigde Staten (California).

Zijn nieuwste album heet 13 Rivers. Wellicht niet geheel toevallig telt de plaat dertien tracks. Het zou wat te plastisch zijn om te zeggen dat de dertien songs als rivieren over de luisteraar heen spoelen, maar aangenaam klinken de songs zeker.

Thompson is een ervaren songwriter en heeft een prettig, donker stemgeluid. En niet te vergeten: Richard Thompson nestelt nog steeds in de top honderd van beste gitaristen ter wereld. Tenminste volgens het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone. Op plek 69, precies één plaatsje hoger dan Jack White. Niet slecht voor een Engelsman van bijna zeventig jaar.

Thompson wordt op 13 Rivers muzikaal bijgestaan door Michael Jerome op drums en percussie, bassist Taras Prodaniuk en Bobby Eichorn op gitaar. Het album is opgenomen in Los Angeles met Clay Blair (The War On Drugs) achter de knoppen.

13 Rivers is een degelijke rockplaat geworden met een lichte folkinslag. De folkinvloed komt niet naar voren in het instrumentarium - verwacht dan ook geen fiddle, doedelzak of ukelele - maar zit hem vooral in de melodieën, de zanglijnen en het gitaarspel. Met zijn ongepolijste gitaarspel, zijn karakteristieke stemgeluid en zijn ambachtelijke songwriting, weet Thompson de aandacht van de luisteraar vast te houden. Alleen ‘My Rock, My Rope’ en ‘ You Can’t Reach Me’ zijn wat mindere broeders op 13 Rivers. 11 Rivers was misschien een betere titel geweest voor het album.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Richard Thompson Label:Proper Records
Cover The Jaydees - Dandelions

The Jaydees - Dandelions The Jaydees bestaat uit de Nederlandse Joop van der Kuip en Derrick van...