RECENSIE: Robert Cray - Robert Cray & Hi Rhythm

Cray
2017-09-15 Robert Cray werd geboren in 1953 in Georgia en zijn vijfde studioalbum Strong Persuader uit 1986 betekende de doorbraak bij het grote publiek met meer dan een miljoen verkochte exemplaren. Cray beschikt over een herkenbaar stemgeluid en een fraai clean geluid wat hij uit zijn Fender gitaren tovert. Veel van zijn songs - zeker de bekendere - neigen meer naar popmuziek dan naar blues. Hoe dan ook heeft Cray een heerlijke stem en het schrijven van fijne songs gaat hem bijzonder goed af; dit is op zijn nieuwste plaat Robert Cray & Hi Rhythm niet anders.

Hi Rhythm was een legendarische begeleidingsgroep uit de jaren 70 voor soulartiesten als Al Green en Ann Peebles. De drijvende kracht binnen deze band zijn de Hodges broers: toetsenist Charles, bassist Leroy en de in 2014 overleden gitarist Mabon Lewis. Samen met toetsenist Archie “Hubbie” Turner zetten ze een geweldige sound neer en de 50(!) jaar individuele ervaring is duidelijk hoorbaar. Cray’s twintigste album is opgenomen in Memphis met drummer/producent Steve Jordan (met wie Cray eerder werkte) en bevat drie eigen composities aangevuld met acht covers.

Het voortreffelijke ‘The Same Love That Made Me Laugh’ van Bill Withers wordt scherper en meer gedurfd neergezet. De zang is meer gevarieerd dan het origineel en ook de toevoeging van gitaar past bijzonder goed bij dit nummer. Daarna worden The Royal Horns van stal gehaald om de super funky uitvoering van Johnny Copeland’s ‘You Must Believe in Yourself’ verder op te leuken. Vrij opvallend is de keuze voor twee tracks van Tony Joe White welke standaard een paar octaven lager zingt dan Robert Cray. Het pakt vrij goed uit. Veel credits gaan dan ook naar Hi Rhythm, wat een klasse groep! Ook sir Mack Rice is met twee nummers vertegenwoordigd: het wat flauwe ‘I Don’t Care’ en ‘Honey Bad’ wat nu een stuk beter uit de verf komt dan het doodsaaie origineel uit 2006. Mooi is dat de drie eigen composities absoluut niet onderdoen voor de rest. Het politiek geladen ‘Just How Low’ laat horen dat Cray niet veel op heeft met Trump: “If you wanna build a wall, build it around yourself”. ‘You Had My Heart’ is een muzikaal uitgevoerde love-song; ga hier maar eens goed voor zitten.

Robert Cray & Hi Rhythm blijkt een uitstekende samenwerking en een schot in de roos. Hopelijk komt er een vervolg met wat meer eigen werk want dat mag er absoluut wezen. 64 jaar oud en still going strong.
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Robert Cray Label:Proper Records
Cover Peer - Mad For It!

PEER - Mad For It!Het Middelburgse PEER heeft de wind behoorlijk in de rug. Met een...