RECENSIE: Spellling - Mazy Fly

Spellling
2019-04-04 Mazy Fly is als een reis door een vervreemdend sprookjesland, waar overal iets schuilt. Soms betreed je een donkere, gevaarlijke plek, dan is het weer alsof je over een magische fair loopt. Op deze tocht wordt je vergezeld door de goedaardige heks Tia Cabral, alias Spellling. Het is gemakkelijk om in haar ban te raken. Je wordt als het ware de nummers in getrokken door de sensuele, beetje hese stem. De sfeer verandert continue. ‘Under The Sun’ begint bijvoorbeeld met een onschuldig deuntje uit de synthesizer dat overvloeit in een dreigende partij, om je daarna stilletjes achter te laten.

Spellling is de naam van het project waarmee de Californische Cabral zich sinds 2015 presenteert als muzikant. Sinds haar debuut heeft zij een enorme muzikale ontwikkeling doorgemaakt. Waar Pantheon Of Me muzikaal vrij ‘plat’ was, zijn de nummers op Mazy Fly complexer en gelaagder geworden. Haar tweede album is uitgebracht door het indielabel Sacred Bones uit New York, wat je als een seal of approval kunt opvatten. Spellling past wel in het bonte clubje artiesten dat daar ook zijn plek heeft gevonden, zoals Zola Jezus en David Lynch. Zij is het beste als experimenteel te karakteriseren. Een deel van haar inspiratie heeft zij gevonden bij alternatieve eighties bands en daar hoor je regelmatig wat van terug. Ritme box en synth bas à la Visage op ‘Haunted Water’, en in ‘Afterlife’ gitaarspel dat lijkt op dat van Cocteau Twins’ gitarist Robin Guthrie. Zij voegt daar haar eigen mix van instrumenten en zangpartijen aan toe waardoor een mysterieuze sound ontstaat die bij vlagen herinnert aan het debuut van Goldfrapp.

Naast de muziek zijn ook de teksten intrigerend. Spellling is in de eerste plaats eigenlijk dichteres. De zinnen uit het titelnummer zijn prachtig, ”Way up in the mountain cloud Lives my little wonder cow Her sacred heart is warm We spin in the winter storm”, al is er af en toe geen touw aan vast te knopen. Dat kan allemaal omdat het zo goed bij de muziek aansluit. Mazy Fly is een licht hallucinaire trip door de fantastische wereld van een artiest die nog maar net aan haar eigen ontdekkingsreis is begonnen. Wees gewaarschuwd; elke keer dat je het album luistert raak je verder betoverd.
Recensent:Dave Stam Artiest:Spellling Label:Sacred Bones Records
HDC

The Holydrug Couple - Hyper Super MegaAls recensent vraag je je toch regelmatig af waarom bands zo vaak mensen een...