RECENSIE: Vollek - Koloniekakkers

Vollek
2019-07-20 Drie jaar geleden verraste Vollek! de wereld met het debuutalbum Blues Veur Joe, een bonte verzameling van eigen werk en daarnaast enkele bewerkingen van bekender materiaal. Eric Clapton, Tom Waits, Hank Williams, Bruce Springsteen en Willy DeVille kregen allemaal hun liedjes in Gronings dialect uitgevoerd en opgenomen in de befaamde Rodense Abbey Roden Studios.

Dat het niet heel veel losmaakte in de Nederlandse muziekgeschiedenis zal niemand verbazen, simpelweg omdat succes in de muziekbranche met dialect slechts voor weinigen is weggelegd. De Drents-Groningse formatie heeft na het uitbrengen van die eerste plaat niet bepaald stilgezeten. Sterker nog, de muziekgroep heeft onder leiding van Freddie van der Beek gewerkt aan een vervolg en die is enige tijd geleden gepresenteerd in het Gevangenismuseum. In de geest van Johnny Cash die met zijn optreden in San Quentin de gevangenen een hart onder de riem wilde steken, heeft Vollek! een muzikaal verhaal geschreven, gebaseerd op het boek ‘Het Pauperparadijs’ van Suzanna Jansen, waarin de strafkolonie Veenhuizen centraal staat en waarin de hoofdrollen vervuld worden door verschillende figuren met, laten we het maar normafwijkend gedrag noemen.

Het initiatief om armlastigen werk aan te bieden in nederzettingen of kolonies was een uniek heropvoedingsexperiment. In enkele enorme gestichten werden duizenden arme stadsgezinnen gedrild tot nuttige burgers. De goedbedoelde beschavingspogingen zouden uiteindelijk niet het gewenste doel opleveren. In Veenhuizen werd in 1823 een strafkolonie geopend waarin naast kolonisten ook bedelaars, weeskinderen, strafklanten en ongehoorzame kolonisten uit andere nederzettingen werden ondergebracht. Het onderdrukte en dikwijls ook weggestopte stukje geschiedenis heeft veel impact gehad op tienduizenden mensen. Ondanks alle ellende leverde deze tijd ook mooie maar aangrijpende verhalen op.

Op Koloniekakkers worden de gevoelige noten geraakt, maar wordt er hier en daar ook gelachen. Belangrijk is dat het gewone volk, de schooiers en de sloebers niet langer in de vergetelheid zijn geraakt maar een waardig eerbetoon krijgen met dit belangrijke muziekverhaal. Bijvoorbeeld ‘Bleke Bertus’, een vaste klant die leefde aan de rand, maar graag in de strafkolonie verbleef en daar ook alles aan deed. Het dialect is voor even opzij gezet, de teksten van de twaalf liedjes zijn in het Nederlands voorgedragen. Toeval of niet maar juist nu het vijftig jaar geleden is dat Johnny Cash zong: ”San Quentin, I hate every inch of you, You’ve cut me and you’ve scarred me through and through”, wordt het hier: ”Veenhuizen, Voor velen een gezwel, Het was dan ook niet bepaald een hotel”. Van ‘Folsom Prison Blues’ maakt Vollek! een ‘Boevenbus Blues’: ”Ik schoot een man in Asten om hem dood te zien gaan, Ik boog mijn hoofd en huilde om wat ik had gedaan”. Om het belang van deze uitgave enige kracht mee te geven is het voorwoord geschreven door Suzanna Jansen. Het maakt van Koloniekakkers een prachtig historisch muziekdocument.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Vollek Label:Marista
Hakon

Hakon Kornstad - Im TreibhausDoor de Noorse muzikant Håkon Kornstad simpelweg neer te zetten als één van...

Bader

Tobias Bader - Rise And Fall Zelden zal een muzikant zo lang hebben gewacht met het uitbrengen van een...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT