RECENSIE: Teenage Bottlerocket - Stay Rad!

TBR
2019-05-29 In de hele geschiedenis van de punkrock heeft niemand Teenage Bottlerocket er ooit echt van kunnen betichten goede muziek te maken. Simpele liedjes, simpele teksten, niets al te ingewikkelds. Dat is de beschrijving die het best bij het oeuvre past van de mannen die al sinds 2000 aan de weg timmeren.

Tegelijk moet je ook concluderen dat de mannen het schrijven van simpele liedjes tot een vak hebben verheven. Op elke plaat staan er weer pareltjes die je laten lachen of die je een tikje melancholisch gevoel geven. En soms skip je eens een liedje van ze. Het kan niet altijd feest zijn.

Wat dat betreft hebben de mannen de trend perfect voortgezet. Want Stay Rad is in geen enkel opzicht een echte hoogvlieger, maar zakt ook nergens definitief door de bodem. Wat dat betreft is het refrein van ‘Stupid Song’ de ideale samenvatting, gegeven door de mannen zelf. ”Just another stupid song. A song that any idiot can sing along. A song that isn’t gonna let you down. Because it isn’t about anything”.

Want laten we wel wezen. De meeste teksten gaan weer he-le-maal nergens over. Over hoe de mannen een hond willen zijn die lekkere elke dag kan chillen. Of hoe ze op stap gaan. Of hoe ze balen van social media. Of wat er gebeurde toen ze aan de LSD gingen. Of… nou ja, u snapt het punt inmiddels. Natuurlijk zijn er uitzonderingen: een liedje over hoe iemand zich voelt als iedereen lacht en hij de grap niet snapt en dan maar meelacht? Ja, das een sociaal vraagstuk. En de spaarzame liefdesliedjes zijn in al hun simpelheid werkelijk aandoenlijk.

Muzikaal gezien zijn de hoogtepuntjes ook spaarzaam. De meeste liedjes zijn traditioneel drie tot vier akkoorden raggen, met een klein lickje hier en daar. De solo in ‘I want To kill Clint Carlon’ is het vermelden waard als opveermomentje en ook ‘Death Kart’ is een hoogtepuntje. Twee gitaren die de lickjes over elkaar heen spelen, waarna zowaar een gelaagd liedje volgt? Teenage Bottlerocket overstijgt zichzelf hier.

We hoeven nooit te verwachten dat dit viertal een wereldschokkende plaat gaat maken. Hoeft ook helemaal niet, de mannen kennen hun forte en buiten dat volledig uit. Dat werkt voor het grootste deel van Stay Rad prima.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Teenage Bottlerocket Label:Sonic Rendezvous
Weyes

Weyes Blood - Titanic RisingHet is altijd nobel en moedig als een artiest de tijdgeest probeert te vatten...