RECENSIE: Jacco Wynia - Discomfort

Wynia
2019-06-12 De Nederlandse Jacco Wynia heeft zich voor zijn tweede album laten inspireren door de verschillende gemoedstoestandenvan zijn vrienden en kennissen.Met name waren het de depressies en burn-out gevallen die hem ideeën gaven voor de composities. Triest genoeg was het een zelfdoding van een goede vriendin, die hem er van bewust maakte dat hij dit album moest maken. Nu is Discomfort er, een titel die verwijst naar een muzikale reis vol met ongemakkelijke fasen van het leven. Zoals hij zelf uitlegt: "Ontwijken van problemen is een probleem op zichzelf". Dit klinkt heel zwaar, maar het is de gave van Wynia dat hij twaalf hele sterke en afwisselende nummers heeft gemaakt, waardoor deze zware filosofie te verteren valt.

Het album opent met ‘It's Complicated And That’s Fine’ en dit zet direct de toon. Heel rustig spelend keert Wynia terug naar melodieën in het hoge register. Zijn manier van pianospelen is een verfrissing in dit genre. Het is vooral de versnelling aan het eind van het nummer dat ervoor zorgt dat je je gemakkelijk laat meenemen op deze reis.
Na het rustige 'Welt Felt’, volgt titeltrack ‘Discomfort’, dat zich kenmerkt door een ingetogenheid en een prachtig samenspel van beide handen. Wynia neemt hier de rust en ruimte om het nummer sterk neer te zetten. Je wordt als het ware meegezogen in de melodie, waarbij je onbewust weet dat de componist je langzaam weer zal laten gaan.

Het vrolijke 'Carried Away', wat hierop volgt, zorgt ervoor dat de aandacht van de luisteraar blijft: de snellere manier van spelen en de intonatie van de toetsen komen tot een prachtige melodie. Het zorgt voor een welkome frisse afwisseling tussen de veelal melancholische stukken. Overige hoogtepunten van dit album zijn vooral ‘Ebb & Flow’, wat vrij hoog begint en wat nog lang blijft nazingen in je hoofd en 'Obscurite Illume" waar Wynia juist de rust pakt om het nummer uiteen te zetten. Het album eindigt met ‘You Can Rest Now’ wat zich vooral laat kenmerken door de stiltes die Wynia laat vallen tussen de aanslagen door. Het is een prachtig nummer, wat vooral overdenkingen en meditatie aanmoedigt. Het is een waardig sluitstuk van een prachtig album.

Wynia laat op zijn tweede album horen hoe hij is gegroeid als componist. Alle nummers op dit album zijn sterk: het feit dat hier alleen een piano aan te pas komt en geen moment verveeld, zegt genoeg. De productie van Gijs van Klooster (vaste producer van Joep Beving) en de vormgeving door Ilse Schrauwers, zorgen ervoor dat het een prachtig geheel is. Een ideale plaat om iemand te geven die even de tijd voor zichzelf nodig heeft.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Jacco Wynia Label:Bertus
Cover ViVii - ViVii

ViVii - ViVii ViVii debuteert met slaapverwekkende dreampop. Elf mierzoete liedjes van...