RECENSIE: Heather Woods Broderick - Invitation

HWB
2019-12-17 Lange tijd speelde haar leven als muzikant zich voornamelijk af in de schaduw van anderen. Zo zou je haar stem gehoord kunnen hebben bij het beluisteren van Efterklang, Horse Feathers, Alela Diane, Laura Gibson en Sharon Van Etten, met wie zij al langere tijd samenwerkt. Tegenwoordig kan Heather Woods Broderick zich inmiddels beroepen op een serieus te nemen eigen repertoire als singer-songwriter. Het dit jaar verschenen Invitation is daar een goed voorbeeld van en ook uit het al eerder uitgebrachte ‘From The Ground’ en ‘Glider’ viel al op te maken dat er met haar rekening gehouden dient te worden. De pauze die Van Etten nodig had om te werken aan een nieuw album werd door Broderick optimaal benut om haar ervaringen als muzikante en gebeurtenissen uit het leven daarbuiten te verwerken en dit om te zetten in muziek. Een soort meditatie op het leven, zo zou je het verhaal van Invitation misschien wel het beste kunnen omschrijven. Het leven van een beroepsmuzikant, de prijs die daarvoor, zowel figuurlijk als letterlijk, betaald moet worden, de gevolgen die het heeft voor lichaam en geest, de invloed op relaties, het zijn zomaar enkele thema’s die regelmatig terugkeren in de teksten van Broderick.

Volledig onthaast en omringd door de stilte van het landelijke Oregon schreef de multi-instrumentaliste alles van zich af. Ze vertaalde het vervolgens in sfeervolle indiefolk waarin weliswaar een voorname rol is weggelegd voor gitaar en piano, maar waarin nog veel meer te beleven en te beluisteren valt. Het dromerige ‘A Stilling Wind’, waarmee het album opent, en het overigens prachtig gezongen ‘I Try’ zijn daarom ietwat misleidend wanneer je het afzet tegen het zwaardere en gelaagde werk wat er later volgt. Zo is een track als ‘White Tail’ voorzien van elektronische orkestratie, is er het bombastische ‘Where I Lay’ en klinkt ‘These Green Valleys’ bij vlagen zelfs onheilspellend.

Sterk is het licht bluesy ‘Nightcrawler’, waar je bij beluistering er van tot de niet zo verrassende conclusie komt dat de kracht van dit album eigenlijk weer hoofdzakelijk bepaald wordt door de vocale kwaliteiten van Broderick. Misschien dat zij in de toekomst of zelfs al bij de opvolger van Invitation daadwerkelijk de rust vindt om het allemaal wat kleiner te houden, want juist tijdens die momenten komen de kwaliteiten van deze bijzondere artieste het beste naar voren.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Heather Woods Broderick Label:Western Vinyl
Cover Swimming Tapes - Morningside

Swimming Tapes - MorningsideIn een tijd waar alcoholvrije IPA, aangelengde limonade en cafeïnevrije cola...

Cover Deadbeat & Camara - Trinity Thirty

Deadbeat & Camara - Trinity Thirty Een curieus experiment: een coverversie van een klassiek album uit 1988 dat...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT