RECENSIE: Autumn - My New Time

Autumn - My New Time
2007-05-27 Het Friese Autumn was tijdens de Gothic-hype het kleine broertje van de grote bands After Forever en Within Temptation. Geheel onterecht wat mij betreft. Ondanks de geperfectioneerde robotridder bewegingen en de grote decorstukken van A.F. en W.T., was Nienke namelijk de enige down-to-earth zangeres, terwijl Sharon en Floor voornamelijk bezig waren (en zijn) Kate Bush-imitaties uit te voeren.

En misschien heeft het te maken met de Friese nuchterheid, of misschien is het gewoon pragmatisch: De muzikale herfst lijkt zich namelijk meer los te willen maken van het Gothic-genre door liedjes te componeren die meer richting een soort zoete industrial en stoner gaan.
Ach, de korting op de gothicjurken is nog steeds stijgende, dus ik geef ze geen ongelijk...

Het resultaat van 3 jaar noeste arbeid is een eigen nieuwe tijd (My New Time), met nieuwe invloeden en als hoogtepunten hierin de titeltrack die meer alt-rock dan gothic is. Daarnaast horen we aan de ene kant het poppy 'Sattelites' met bliepende effectjes en aan de andere kant het theatrale 'Forget to Remember', maar met boventoon continu een soort catchy nu-metal.

Bij alle tracks is er jammer genoeg een moment waarop alle registers open getrokken worden en de dikke distortions de speakers uit komen zetten. Dit is teveel van het goede, aangezien de variatie er nu wel is, maar steeds weer de kop ingedrukt wordt. Zo is 'Closest Friends Conspire' met Urban Dance Squad, jaren '60 karakteristieke orgelgeluiden en nachtelijke vocalen een zeer sterk nummer, maar moeten rond 1:40 clichématige metalrifjes met dito solo de zaak weer overnemen. Een ander voorbeeld: 'Blue Wine' zit technisch en origineel heel sterk in elkaar, maar heeft juist weer een heel standaard stuwend refrein.

Maar ik moet niet zeuren: Autumn heeft hier een plaat gemaakt met genreoverstijgende potenties, zonder daarbij on-luisterbaar te worden. Petje af.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Autumn Label:Metal Blade
Merz - Merz