RECENSIE: Halford - Halford IV - Made of Metal

Halford IV - Made Of Metal
2010-10-26 De metal god bij uitstek heeft een nieuwe plaat uit en dat feit op zich is al nieuwswaardig. De kale en homoseksuele frontman van Judas Priest laat zijn derde studio langspeler los onder de noemer Halford, als je de twee live releases en het kerstmis album Winter Songs niet meerekent.

Het tijdsstip werd zorgvuldig gekozen want het Britse monster Judas Priest staat voorlopig op non-actief. De Engelse metal band uit Birmingham bestond toen (en nog steeds) uit het gitaristenduo KK Downing en Glenn Tipton. Halford vervoegde de rangen rond 1974 en nam de plaats in van origineel zanger Al Atkins. Men schakelde ook over van blues gerichte rock naar metal. Na de Painkiller toer in 1991 besloot Halford op te stappen en vormde de industrial metal band Fight waar hij behoorlijk wat succes mee oogstte. Nadien richtte hij ook Halford op maar in 2003, na twaalf jaar afwezigheid, keert hij toch terug op het oude nest. De brul van de leeuw kon blijkbaar niet gemist worden.

Via zijn eigen label Metal God Entertainment, hoe toepasselijk, verschijnt dus Made Of Metal. Gitaristen van dienst zijn opnieuw Metal Mike Chlasciak en Roy Z., die tevens het album produceerde. Vele van de nummers werden deze keer exclusief door Halford zelf neergepend. Hij voorzag zeven composities als 'Undisputed', 'Fire And Ice', 'Like There’s No Tomorrow', 'Heartless', 'Hell Razor', 'Twenty-Five Years' en 'Matador' van tekst en muziek. In de overige zeven songs herken je meteen de hand van Roy Z., de man die destijds ook Bruce Dickinson hielp met zijn solo carrière. Deze stralen net iets meer kracht uit dan de eigen Halford composities. De songs waar Roy de hand in had klinken meer Priest dan die van Halford zelf. Het stuwende gitaarwerk van beide gitaristen is samen met de typische vocalen van Halford de rode draad doorheen de veertien nieuwe nummers. Uitschieters bevat de schijf wel. 'Till The Day I Die', inclusief country invloeden, demonstreert dat ook de metal god over een zachtaardige kant beschikt en gelijk ook het metal gevoel kan vasthouden. De power ballade 'I Know We Stand A Chance' wordt dan weer gevoed met een bijzonder catchy refrein. De titelsong, waarvoor tevens een video opgenomen werd, is een zijwaartse uitstap met een knipoog naar pop. 'Betrayed' en 'Made In Hell' zijn voorzien van een enorme dosis power. 'Undisputed' en afsluiter 'Matador' vallen op door de strakke tempowisselingen. 'Matador' is trouwens het enige nummer waarop Halford zijn zangcapaciteiten ruimschoots etaleert. Bijna alle andere nummers worden overheerst door een relatief monotoon stemgeluid. Vermeldenswaardig is ook de diversiteit die hij hanteert in de teksten gaande van supersonische vliegmachines tot stierenvechters.

Samengevat is dit Made Of Metal een heel toegankelijk Halford album maar zeker niet van het niveau van Ressurection. Het is een heel persoonlijk album geworden waarbij hij zijn hart en ziel blootlegt voor de luisteraar. Voor de fans van Priest, Halford en Fight is dit een verplichte aanschaf. Made Of Metal gaat de geschiedenis niet in als mijlpaal maar is toch een degelijk metal product.

Eerdere recensies van Halford:
- 13-01-2010: Winter Songs.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Halford Label:Metal Blade