RECENSIE: Siskiyou - Not Somewhere

Siskiyou
2019-10-04 Great Lake Swimmers is een Canadese folkrockband. Drummer Colin Huebert vertrok enkele jaren geleden uit de band om zich te richten op het boerenleven. De muziek blijft echter trekken en onder de noemer Siskiyou brengt hij eigen nummers uit. Vancouver is de plaats van vertrek voor de folk. Een paar jaar geleden gebeurde dit nadrukkelijk met muzikaal partner Erik Arnesen, maar op de laatste plaat Not Somewhere doet hij dat in grote mate zelfstandig. Siskiyou mixt daarin het geluid van artiesten als The National, Songs: Ohia en A.A. Bondy. Experimentele, soms donkere folk gemengd met een flinke dosis indierock.

Het resultaat is een gelaagde plaat die muzikaal veel diepgang zoekt. De basis is de akoestische folk, maar dit wordt aangevuld met verschillende muzikale aanvullingen. Soms werkt dat verrassend goed, zoals tijdens ‘Unreal Erections /// Severed Heads´ waar uit een rommelig garagerocknummer prachtige blazers naar voren komen. Het contrast met het begin van het liedje maakt dat er een aanstekelijk rock ’n rollritme ontstaat. De eerste helft van het nummer kom je echter moeilijk door het chaotische ritme heen.

De blazers vormen dus een van de spaarzame momenten dat Not Somewhere echt weet te boeien en te verrassen. Met Siskiyou maakt Colin Huebert weloverwogen en strategische folk. Er is veel nagedacht over elke toon en vooral elke toonwisseling. Colin begint de cd met een zacht, dreigend gefluister dat aangenaam klinkt, maar het schreeuwende en monotoon sprekende van latere nummers weet niet te boeien. Neem bijvoorbeeld ‘Nothing Disease’ over onze angsten om niks te doen en aanklacht tegen technologie. Het klinkt vooral artistiek, maar niet als een nummer uit het hart dat weet te boeien. Dat is zonde want tekstueel heeft Siskiyou op dit nummer zeker iets te zeggen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Siskiyou Label:Constellation
Cover Tusks - Avalanche

Tusks - AvalancheJe hoeft Avalanche van Tusks niet op te zetten om jezelf op te vrolijken....