RECENSIE: Sinkane - Depayse

Sinkane
2019-10-21 Dépaysé is het derde album van de in Soedan geboren multi-instrumentalist Ahmed Gallab aka Sinkane. De basis van dit album staat aan een droom die Gallab had, over zijn vader die in de Soedanese stad Omdurman een Arabisch lied zong en daarbij gitaar speelde. Deze droom vormde de bouwsteen voor de titeltrack van het album. Het dromerige komt terug in de psychedelische invloeden die Sinkane hier met rock en andere elementen als funk, jazz en afrobeat vermengt. De muziek van Sinkane straalt altijd positiviteit uit en ook op zijn vierde album heeft optimisme de boventoon.

Gallab opent zijn album met een verwelkomende boodschap op ‘Everybody’: ”Black, white, brown / He, she, gay all means we”, laat hij weten. De diverse mengelmoes van stijlen wekt niet alleen energiek en op de dansspieren, maar vertaalt zich ook naar de multiculturele inslag waarmee Sinkane voor eenheid pleit. Toch sluipt er een vorm van eentonigheid in zijn muziek naar het einde van het album toe.

In tegenstelling tot zijn debuutalbum Mars is Dépaysé minder funky en meer poppy. Het is allemaal nog steeds zeer dansbaar, maar qua uitschieters wat minder avontuurlijk. Je zou een toch enigszins spannendere aanpak verwachten van iemand die in bands als Yeasayer en Of Montreal heeft gespeeld. De zonnige muziek op dit album is redelijk op safe gespeeld, maar Sinkane levert zodoende wel een erg solide album af.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Sinkane Label:City Slang
NMA

New Model Army - From HereTerwijl de heren van New Model Army kalmpjes aan hun vierde decennium...