RECENSIE: mxmtoon - Dawn

Dawn
2020-06-27 Normaal zou je denken dat artiesten muziek maken om die aan een publiek te laten horen. Bij de 19-jarige Maia aka Mxmtoon werkte het in eerste juist andersom. Ze had nooit de intentie om haar muziek aan anderen te laten horen, tot ze begon met het plaatsen van akoestische covers op YouTube. Ze vertelde niks tegen haar vrienden en familie, maar toen haar filmpjes viraal gingen, was er geen ontkomen meer aan. Inmiddels maakt ze ook grappige filmpjes op het platform TikTok en groeit haar populariteit steeds verder.

Omdat Maia haar muziek zelf schrijft en speelt, werd haar muziek al snel als bedroom pop bestempeld. Technisch gezien is dat geen verkeerde term, aangezien ze daadwerkelijk in de logeerkamer van haar ouders muziek opneemt. Dawn staat vol met mooie gitaarliedjes, die ondanks de soms serieuze teksten, een heerlijk luchtige ondertoon hebben. ‘no faker’ begint met Maia’s gelach, waarna zij haar ukelele tevoorschijn tovert, het instrument waar zij ook veel akoestische covers mee maakte. De oprechtheid die haar muziek uitstraalt doet inderdaad vermoeden dat zij geen faker is.

De onbezonnenheid die je verder in haar muziek terug hoort, is waarschijnlijk ook terug te herleiden naar haar mindset om liedjes te schrijven met de gedachte dat niemand ze gaat horen. Ze wilde dan ook dicht bij zichzelf blijven qua onderwerpen, zonder dat het te introspectief werd. Daarom koos ze om haar gevoelens van zich af te schrijven en om te zetten in overwegend positieve energie en hoop. Het is indrukwekkend dat ze met een minimale productie als deze zo’n diversiteit weet neer te zetten. Dat doet ze door verschillende snaarinstrumenten als gitaar en ukelele af te wisselen. Een voornamelijk op percussie leunend nummer als ‘lessons’ weet zich zo ook slim af te steken tegen de andere gitaarliedjes.

Zonder twijfel zal Mxmtoon met deze EP nog meer bekendheid en volgers vergaren. “Isn’t it nice?”, zingt zij in het nummer ‘quiet motions’. Nou, dat is het zeker!

Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:mxmtoon Label:AWAL
Cover EOB - Earth