RECENSIE: Baest - Venenum

Baest
2019-11-06 Nog maar een jaar geleden kreeg uw recensent te maken met het debuut van Baest, een Deense deathmetalband die de Zweedse stijl hoog in het vaandel heeft staan. Die plaat was bruut en geluidstechnisch dik in orde , alleen de songs haalden het vereiste niveau nog net niet. Nou dus, Baest heeft dat in de oren geknoopt want de opvolger Venenum is een ijzersterk album geworden.

Natuurlijk is het kettingzaag geluid, veroorzaakt door het gebruik van de beroemde HM-2, weer prominent aanwezig en denken we ook nu weer voornamelijk aan Entombed, Dismember en Bloodbath, maar de songs zijn zo sterk dat we de band dit direct vergeven. Naast dat verslavende gitaargeluid is het wederom de ijzersterke grunt van Simon Olsen die meer dan overtuigt.

Het fijne is dat Baest (Deens voor beest) niet constant de hoge snelheid zoekt, maar zich ook graag wentelt in Obituary-achtige lompe grooves, al dan niet afgewisseld door snelle stukken en blastbeats. Het verhoogt de zeggingskracht van de muziek. Dit gegeven komt al heel snel naar voren in de tweede track ‘Gula’, die ijzingwekkend traag voortploegend halverwege evolueert naar een tegendraadse track, waarbij de op hoge snelheid gespeelde ritmes tegengas krijgen van een riff in een ander tempo. Adembenemend mooi gedaan. Net zo geweldig is het gitaarwerk in het lange en afwisselende ‘Nihil’ dat een waar bacchanaal aan gave riffs en fraaie loopjes is.

Halverwege komen we even een akoestisch Opethiaans rustpuntje tegen (‘Styx’), die wordt dan weer gevolgd door vijf deathmetaltracks van het allerhoogste niveau, waartussen vooral ‘Sodomize’ er boven uit steekt. Deze track begint met stukken supersnel gitaarwerk bovenop loom drumwerk en wisselt dat heerlijk af met snelle stukken.

Afsluiter ‘No Guts, No Glory’ is een cover van Bolt Thrower. In de originele uitvoering van deze Engelse deathmetalband is het al een geweldig nummer, maar in de handen van Baest is het er zeker niet minder op geworden.

Liefhebbers van oldschool deathmetal zijn deze dagen lekker aan hun trekken gekomen met een sterke plaat van Entombed A.D., en nu dan Venenum van Baest. Zo hoort dus een goede deathmetalplaat te klinken. Beestachtig goed!
Recensent:Jan Didden Artiest:Baest Label:Century Media
Cover Borknagar - True North

Borknagar - True NorthVolgend jaar gaat de Noorse progressieve black metalformatie Borknagar...