RECENSIE: Little Scream - Speed Queen

Little Screams
2020-01-16 Little Scream is de artiestennaam van Laurel Sprengelmeyer. Zij is Amerikaanse van geboorte, maar heeft onlangs de Canadese nationaliteit aangenomen. Na haar muzikale opleiding in geboorteplaats Iowa, waar ze piano en viool studeerde, verhuisde ze naar Montreal. De muziekscene ving haar zo goed op, dat ze daar wilde blijven. Zo heeft ze op het doorbraakalbum van The National, High Violet gezongen en als tegenprestatie werkte de band op haar debuutalbum The Golden Album uit 2011. Deze werd geproduceerd door Richard Reed Parry, één van de bandleden van Arcade Fire, met wie ze een relatie kreeg en inmiddels mee getrouwd is.

Het was tijdens de tour van haar tweede album, Cult Following uit 2016, dat zij werd geconfronteerd met de klassenverschillen en armoede in Noord-Amerika. Dit heeft haar zo aangegrepen dat zij besloot om haar derde album, Speed Queen, hieraan te wijden. Zoals zij zelf vertelde: “When you’re struggling, nothing says you’ve made it more than getting your own washing machine. Speed Queen is about the dream of making it, and feeling desperately close but missing it.” Voor alle duidelijkheid: Speed Queen is een wasmachine merk.

Al direct bij het eerste nummer ‘Dear Leader’ wordt de politieke boodschap duidelijk gemaakt, “Now Silicon Valley’s prepping /For the fall of Capitol Hill” is de waarschuwing naar de Amerikaanse president. De politiek zet zich nog even door aan de hand van sterke observaties van armoede, zoals op titeltrack ‘Speed Queen’, met "mom's car is held together with duct tape” . Op ‘Disco Ball’ is haar gelatenheid te horen: “Well if you crack that mirror when you hit the wall/Baby, go and make yourself a disco ball”.

Naast de politiek maatschappelijke thema’s is er ook tijd voor wat minder zware onderwerpen, zoals ‘Still Life’, geïnspireerd door een schilderij van Manet. Het nummer geeft op het juiste moment het album wat vrolijks, wat door de discofunk heen gedoopte baslijn wordt veroorzaakt. De Little Scream van weleer lijkt sowieso op een dwaalspoor te zijn beland: alleen op’ Forces Of Spring’, waar de synthesizer gedreven melodieën en de gelaagde vocalen hoogtij vieren is er enige herkenning met haar eerdere werk te beluisteren.

Op haar derde album toont Little Scream zich betrokken met de onderkant van de maatschappij, terwijl zij zich bewust is van haar eigen achtergrond (‘Privileged Child’). Daar waar zij eerder een mix van pop, folk en art rock voorstond, zullen liefhebbers van zowel The National als Sharon van Etten dit album prima tot zich kunnen nemen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Little Scream Label:Merge Records
Cover Lian Ray - Rose

Lian Ray - RoseDe Fransman Lian Ray was in een vorig leven frontman van de indieband...