RECENSIE: Cable Ties - Far Enough

Cable Ties
2020-03-13 Australië is een goede voedingsbodem voor een nieuwe lichting punkbands die flink aan de boom schudden. Amyl & The Sniffers en The Chats (‘Smoko’) maakten met hun trailtrashpunk de hoge verwachtingen waar. Cable Ties moet het minder hebben van hun imago dan eerdergenoemde bands en doet het muzikaal ook een stukje rustiger aan.

Cable TIes is afkomstig uit Melbourne. Het trio bestaat uit frontvrouw Jenny McKechnie (zang en gitaar), bassist Nick Brown en drumster Shauna Boyle. Het nieuwe album Far Enough is hun tweede en komt uit via Merge Records.

De dames en heer van Cable Ties zijn voorvechters van vrouwenrechten. Ook diversiteit staat hoog op hun politieke agenda. Dat uit zich niet alleen in woorden maar ook in daden. Jenny McKechnie steekt haar handen uit de mouwen als vrijwilligster van Girls Rock!, een organisatie die zich inzet voor deelname van vrouwen en meiden in de nog steeds door mannen gedomineerde Australische rockcultuur.

In ‘Tell Them Where To Go’ wordt de doelstelling van Girls Rock! letterlijk verwoordt: ”And so they thought of their own space, where they could plug in and play, make their own heroes, make their own noise and say what they needed to say”.

Cable Ties maakt op Far Enough is met haar attitude en activistische houding zeker schatplichtig aan de anarchopunk van begin jaren ’80. McKechnie zingt en proclameert haar teksten en bij de hoge uithalen doet haar stem denken aan die van vrouwelijke punkiconen Poly Styrene (X-Ray Spex) en Siouxsie Sioux. Ook de prominente plek in voor het zware basgeluid van Nick Brown, draagt bij aan het juiste punkgevoel.

Zong dat andere punkicoon Johnny Rotten (in PIL’s ‘Rise’) nog over ”Anger is an energy”, voor Cable Ties is woede alleen niet genoeg. In ‘Anger’s Not Enough’ zorgen de tribale drumpatronen, zware baslijnen en gitaarriffs voor een onmiskenbare postpunksound. Daar bovenop komen de hoge uithalen van McKechnie die de luisteraar dwingt om in actie (of ten minste in beweging) te komen. Far Enough is daarmee nog geen meesterwerk, maar wel een album waarmee Cable Ties aantoont dat het nooit te laat is om over te gaan tot actie.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Cable Ties Label:Merge Records
Cover Cornershop - England Is A Garden

Cornershop - England Is A GardenAls je de bandnaam Cornershop noemt, dan denkt iedereen direct aan...