RECENSIE: Torres - Silver Tongue

Torres
2020-03-19 Torres, de artiestennaam van de Amerikaanse Mackenzie Scott, behoorde ooit tot een van de grote muzikale beloftes. Zij werd in één adem genoemd met Sharon van Etten, Angel Olsen en St. Vincent. Met haar tweede album, Sprinter loste zij, artistiek bezien, die belofte grotendeels in. Het leidde ertoe dat het platenlabel 4AD haar inlijfde en ook producer Rob Ellis, bekend van PJ Harvey, meenam. Samen namen zij in 2017 Three Futures op, dat echter niet het commerciële succes opleverde waar het label op gehoopt had: Torres werd gedumpt. Tel daar nog een stukgelopen relatie; een ongeluk waardoor haar vader verlamd raakte en angst voor haar seksualiteit bovenop en je hebt meer dan genoeg stof voor een album. Toch?

Haar vierde, zelf geproduceerde album voor Merge Records, is in feite haar liefdesloop met nieuwe partner, Jenna Gribbon. Van de initiële spanning van verliefdheid op ‘Last Forest’ ( “How could I be neutral/When you, who I've been waiting for/Came in ); de emotionele beknelling van hun relatie op ‘Records Of Your Tenderness’ (“I let myself love you/Knowing I could never look back” ) en de verwerking van het uit elkaar gaan op ‘Good Grief’ (“You said I should find somebody new to love me like we choose it/You want to believe that there may be a sweetness to a temporary distance/Good grief, baby, there's no such thing“). Zelfs jaloersheid en onzekerheid komen aan bod in ‘Two Of Everything’ met "To the one sharing my lover's bed / It's not my mission to be cruel / But she don't light up the room / When she's talking about you."

Muzikaal gezien balanceert Torres tussen de rauwheid van haar eerste twee albums en de abstracte sfeer die ze wist te creëren op haar vorige album. Zij klinkt zelfverzekerd en staat open voor allerlei muziekgenres en experimenteert daarmee. Al bij opener ‘Good Scare’ haalt Torres zoveel mogelijk uit de kast: drone-rock gecombineerd met synthpop, compleet met jaren ‘80 drumgeluiden, worden moeiteloos aan elkaar gesmeed.

Ook voor alternatieve country/americana draait ze haar hand niet om, getuige de single ‘Dressing America’, waarbij de tekst “I tend to sleep with my boots on / Should I need to gallop over dark water to you” een fraai voorbeeld is van haar songwriting. Toch is de ogenschijnlijk timide ballade ‘Gracious Day’ het pareltje op dit album. “If you stayed to find out, I will write you only love songs… I don’t want you going home anymore, I want you coming home” klinkt enigzins wanhopig, maar zoals zij het brengt komt het liefdevol over. Afsluiter en titeltrack ‘Silver Tongue’ kan dan alleen maar tegenvallen en dat doet het ook.

Het siert Torres dat zij niet bij de pakken is gaan neerzitten, maar direct aan het schrijven is gegaan toen de platenmaatschappij haar liet gaan. Van woede is hier geen sprake; integendeel, zij heeft de tijd en ruimte genomen om verschillende muzikale richtingen te combineren. Dat het zo’n goed album is geworden, zegt veel over deze artiest en daarmee lijkt zij een goede toekomst tegemoet te gaan.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Torres Label:Merge Records
Cover Destroyer - Have We Met

Destroyer - Have We Met “Het mooie aan Destroyer is dat een volgende plaat zomaar weer een...