RECENSIE: Ibibio Sound Machine - Electricity

Ibiblio
2022-06-12 Het Londense collectief Ibibio Sound Machine werd in 2010 opgericht door een drietal producers, maar groeide al snel uit tot een echte band door het aantrekken van verschillende muzikanten. Deze zijn afkomstig uit verschillende landen, zo zijn er de Ghanese gitarist Alfred Bannerman en de Braziliaanse percussionist Anselmo Netto en de in Londen geboren, maar in Nigeria opgegroeide zangeres Eno Williams. De laatste inspireerde ook de naam van de band, want Willams’ moeder sprak Ibibio, een taal uit het zuiden van Nigeria.

In 2014 debuteerde Ibibio Sound Machine op albumlengte met een titelloos album. Na Uyai uit 2017 en Doko Mien uit 2019 is Electricity dus het vierde album van de inmiddels achtkoppige band. Ibibio Sound Machine maakt een mengeling van elektronische muziek en Afrikaanse muziek. De band zegt zelf beïnvloed te zijn door West-Afrikaanse funk, disco, moderne post-punk en electro. Dit levert een geluid op dat de ene keer wat stekelig is en de andere keer juist lekker in het gehoor ligt.

Albumopener ‘Protection From Evil’ is zo’n wat meer stekelige track, die duidelijk is beïnvloed door Afrikaanse muziek, maar waar ook wel wat LCD Soundsystem in doorschemert. ‘Oyoyo’ is een wat meer experimentele track, waarin de invloed van Afrobeat goed hoorbaar is. Afsluiter ‘Freedom’ is gebaseerd op een nerveuze electrobeat.

De meeste andere nummers op Electricity liggen wat makkelijker in het gehoor. Dit geldt zeker voor de singles ‘All That You Want’, ‘Electricity’, en ’17 18 19’. Deze laatste track lijkt beïnvloed door Talking Heads, maar ook door Grace Jones. Twee jaren ’80 referenties en dat is niet zo vreemd, want dit decennium lijkt sowieso van grote invloed op Electricity.

‘Wanna See Your Face Again’ heeft een stuwend ritme en in deze track klinkt ook Kraftwerk duidelijk door. En dan vooral Kraftwerk ten tijde van Trans Europe Express. ‘Truth No Lie’ is dan weer wat meer funky, met een wat losser ritme. In ‘Something We’ll Remember’ hoort ondergetekende dan weer de invloed van Tom Tom Club, de band rond de ritmetandem van Talking Heads.

Electricity lijkt dus beïnvloed door de jaren ’80. Een ander referentiepunt is de golf acts uit het eerste decennium van deze eeuw, die electro vermengden met ritmes uit verschillende windstreken, waaronder CSS en Buraka Som Sistema. Het grote verschil is dat Ibibio Sound Machine het allemaal een stukje subtieler en aanpakt. Hierdoor is de muziek niet zo uitbundig als die van de genoemde acts, maar wel wat stijlvoller. Electricity is hiermee een aanrader voor liefhebbers van wat meer avontuurlijke dansmuziek.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Ibibio Sound Machine Label:Merge Records
Cover King Hannah - I'm Not Sorry, I Was Just Being Me

King Hannah - I'm Not Sorry, I Was Just Being MeHannah Merrick en Craig Whittle ontmoetten elkaar in een pub in Liverpool...