RECENSIE: Scarleth - Vortex

Scarleth
2020-04-21 Oekraïne kennen we eigenlijk alleen omdat het land altijd op een nare manier in het nieuws komt. We kennen allemaal wel Tsjernobyl, MH17 en de twist met buurland Rusland. Gebeurt er eigenlijk nog wel iets aardigs in de voormalige Sovjetrepubliek? Jazeker, ten eerste kent het land vele mooie steden en een prachtige natuur. Daarnaast bezit het grote land een flinke metalcultuur, al komt er maar mondjesmaat iets naar buiten, zodat we dus maar weinig kennen van de vele metalbands uit dit land.

Scarleth is een van die bands die de stap naar het westen heeft gewaagd. Of dit vijftal een goede afspiegeling is van de metalcultuur uit Oekraïne is niet duidelijk, maar feit is dat Vortex laat horen dat we hier met een niet bijster originele, maar kundige band te maken hebben.

We horen drie kwartier vlotte female fronted metal waarop de stem van Ekaterina Kapshuk het middelpunt is. Kapshuk is geen kortademig zangeresje, maar een dame met een sterke licht-rauwe rockstem. De liedjes zijn eigenlijk zonder uitzondering vlot en catchy te noemen. Er is een redelijk belangrijke rol voor de, soms wat trance-achtige, toetsen van Yana Kovalskaya zonder dat het soft wordt. Daar zorgt gitarist vitro Morozov met zijn krachtige riffs en solo’s wel voor. Daarnaast horen we zelfs een grunt van een gastzanger in ‘Escape From Your Embrace’. Ook verrassend is dat onze eigen Ruud Jolie (Within Temptation) een solo heeft geleverd voor ‘Pain Is My name’. Dat is natuurlijk vooral een prima marketingstrategie. Zo verkoop je misschien net wat meer albums.

Echt onderbroken door nodeloze ballads of langzame symfonische stukken wordt het album amper, of het moet een in het Oekraïens gezongen lied (met een onleesbare titel) zijn die wat stukjes folk laat horen. Voor het overige wordt door het Oekraïense vijftal lekker de vaart er in gehouden. Tekstueel is te merken dat de band Engels niet heel erg machtig is en daarom een heel blik clichés open trekt en dat dan in vrij eenvoudig Engels heeft neergepend, maar het gaat bij Scarleth dan ook niet echt om diepgravende teksten. De muziek moet het doen. Echt opzienbarend is allemaal niet wat Scarleth op haar derde album laat horen, maar het is prima gespeeld en ligt allemaal goed genoeg in het gehoor om de diehard liefhebbers van het genre aan zich te binden.
Recensent:Jan Didden Artiest:Scarleth Label:Rockshots Records
Cover Metal De Facto - Imperium Romanum

Metal De Facto - Imperium RomanumHet Romeinse rijk bestond grofweg duizend jaar lang vanaf ongeveer de zesde...