RECENSIE: Cellar Twins - Duality

Cellar
2020-03-02 Cellar Twins is overduidelijk beïnvloed door de band Alter Bridge. Het sijpelt er aan alle kanten langs af en hoe je het ook wendt of keert, duidelijker wordt het niet met de release van Duality. Zelf halen ze verschillende invloeden aan van Avenged Sevenfold tot Killswitch Engage en Volbeat. Dat zal wel, maar Alter Bridge heerst over deze plaat. Dit is de eerste langspeler, terwijl de Belgische band in 2014 is opgericht in Namen en ze dus eigenlijk al wel een tijdje aan de weg timmeren. In 2017 brachten ze hun eerste self-titled EP uit. Ze hebben op menig kleinere festivals gespeeld, dus ondertussen ook al flink wat kilometers op de teller. Eens luisteren hoe dat zich naar hun debuutplaat vertaalt.

Was al aangehaald dat de invloeden van Alter Bridge overduidelijk zijn? Dat zit in de bombast en de grootsheid waarmee ze spelen: stevige gitaarriffs die tegen de metal aanleunen, zang die dezelfde zweem in de stem heeft als Myles Kennedy van eerdergenoemde band. Maar toch heeft de muziek meer te bieden. Ze gooien genoeg elementen in de mix om er voor te zorgen dat je na een half uur nog niet overweldigd voelt door de bombast. Zo openen ze met een cinematisch intro op openingstrack ‘Millenium’, om er vervolgens meteen volop tegen aan te pompen met stevige gitaarriff. Er zit genoeg afwisseling in de muziek. Zo worden we in dezelfde track nog getrakteerd op een sterke break, waar het echter wel net lijkt alsof ze vergeten zijn om er een gitaarsolo overheen te gooien. Want dat ze gitaarsolo’s in hun arsenaal hebben, laten ze meermaals horen.

Opvolgend is ‘Molotov Parade’ dat opent met een metalcorevibe waarvan je verwacht dat er ieder moment een diepe grunt doorheen gaat. Het refrein is heel catchy, net als de ‘woo-hoo’s’ in de coupletten. Tegen het einde wordt er nog een solide gitaarsolo uit de mouw geschud. ‘Cloud Walker’ biedt een moment van bezinning en neemt wat gas terug, terwijl ‘Selfear’ weer alle registers open trekt, al doet de intro anders vermoeden. ‘Social Waste’ is wat aan de cheesy kant met z’n nah-nah-nah-deuntje, waarmee ze tegelijkertijd ook wel catchy proberen te zijn. Daarmee onderscheiden ze zich ook van Alter Bridge; ze nemen het zelf niet té serieus en vinden het belangrijk dat ze er ook plezier aan beleven.

Verder is ‘Tales Of Autumn’ ook noemenswaardig, wat wel wat weg heeft van ‘Watch Over You’ van die eerdergenoemde band. Het lijkt als blauwdruk gebruikt te zijn, zonder dat het een exacte kopie is. En dat is wat er ook gezegd kan worden over de hele plaat: de invloed is overduidelijk, maar ze geven er wel hun eigen draai aan. En voor een Belgische band die zich op hun Facebook-pagina voornamelijk ook in het Frans promoot, klinken ze erg goed in het Engels. Awel, chapeau voor Duality van Cellar Twins.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Cellar Twins Label:Eigen Beheer
Cover Scarleth - Vortex

Scarleth - VortexOekraïne kennen we eigenlijk alleen omdat het land altijd op een nare manier...