RECENSIE: Marten de Paepe - Alles Naar De Stort

De Paepe
2020-03-25 Marten De Paepe kan maar niet uit zijn bed komen. Dat is het beeld dat uit de teksten van zijn nieuwste album Alles Naar De Stort opdoemt. Een verschijnsel dat je bij langslapers ziet, maar ook bij mensen met een flinke depressie. Het lijkt er in het geval van Marten op dat hij een zware periode in zijn leven heeft gebruikt om er een nieuwe draai aan te geven. Hij heeft drie jaar aan de opnames voor dit album gewerkt. Door dat tempo was hij in staat om zijn nummers tot op het bot te ontleden en tot de essentie terug te brengen. Met een overwegend Engelstalig repertoire, heeft hij nu zijn moerstaal omarmd. En daarin kan hij zich schitterend uitdrukken. In dat opzicht zijn er overeenkomsten met Frank van Kasteren’s vijfluik De Elias EP’s uit 2019.

Martens zachte zang staat op de voorgrond en wordt spaarzaam ondersteund met gitaar. Heel af en toe wordt de muziek wat belangrijker zoals in ‘Bijna Thuis’. Daarvoor hebben heel wat artiesten van naam hun bescheiden bijdrage geleverd. In elf dromerige folkliedjes beschrijft hij in omgekeerde volgorde de fases van een ontluikende relatie die uiteindelijk stukloopt. De omkering moet ervoor zorgen dat je met de vlinders van een opbloeiende relatie achterblijft. Maar niets is minder waar. Volgens eigen zeggen klinkt het resultaat fris, opgeruimd en vol ruimte. De emotie die het album echter overheerst is zwaarmoedigheid. “Alles is nu licht” zingt hij, maar je gelooft er niets van. Hans Dorrestijn kon ook behoorlijk zwaar op de hand zijn, maar bracht met zwarte humor de zaak nog in evenwicht. Een dergelijke tegenhanger ontbreekt op deze release volledig.

Van Alles Naar De Stort gaat een uitzonderlijk deprimerende werking uit. De matte zang van Marten is in staat om bij iedereen het licht te doven. Door de eenvormigheid en het beperkte scala aan voelbare emoties, ligt verveling op de loer. De teksten van zijn liedjes zijn daarentegen werkelijk prachtig. Maar de voordracht vergt wel wat van zijn luisteraars. In een interview met het AD geeft Marten aan dat hij wilde dat dit album waarachtiger en compromisloos zou worden. Dat is in ieder geval gelukt.
Recensent:Dave Stam Artiest:Marten de Paepe Label:Eigen Beheer
Ledfoot

LEDFOOT - White CrowDe naam Tim Scott zal weinigen iets zeggen. Ja, Chris Blackwell de grote...