RECENSIE: In 't Veld & MC Dirt - Nieuwerwetsch

Nieuwerwetsch
2020-05-23 Na het vorig jaar verschenen Vals Paradijs van het naar Caroline In ’t Veld vernoemde gezelschap In ’t Veld, is er onlangs een opvolger uitgebracht. Omdat de Almeerse muzikanten recente versterking hebben gekregen van tekstdichter en voormalig stadsrapper Dirk Ries is de bandnaam voor de gelegenheid aangepast en is Nieuwerwetsch dus het officiële debuutalbum van In ’t Veld x MC DRT. De aanvulling van een stuk Almeerse rapcultuur is precies wat je kunt verwachten van een muzikale vernieuwer als Caroline In ’t Veld, omdat je bij haar eigenlijk nooit weet wat je kunt verwachten of wat er gaat komen.

De verrassing heeft goed uitgepakt. MC DRT is geen onbekende voor In ’t Veld. Gezamenlijk werd al eerder geïmproviseerd en het sparren, of beter gezegd freestylen, leek beide partijen uitstekend te bevallen. In maart zou In Rap en Roer!, een interactieve theatervoorstelling, van start gaan met als doel verbinding te maken tussen jongerencultuur en een theaterpubliek. Rappers die de dialoog met het publiek zouden aangaan en publiek dat met mobieltje in de hand rechtstreeks bijdraagt aan diverse thema’s zoals klimaat, vrijheid, lekker eten, maatschappij en humor. De voorstellingen zijn uitgesteld en kunnen hopelijk vanaf 10 september worden hervat. Tot die tijd worden diverse manieren gezocht om toch het contact met het publiek te kunnen behouden. De sociale betrokkenheid is altijd een sterk punt geweest van In ’t Veld. Zo wordt er onder meer muzikaal vrijwillig ingezet voor het goede doel bij Stichting InnerCircle en wordt opgetreden voor diverse zorginstellingen. Daarnaast kan nu ook geluisterd worden naar Nieuwerwetsch waarop een bijzondere cross-over te vinden is van twee zeer verschillende muzikale werelden. Toch delen deze werelden iets heel belangrijks en dat is de liefde voor de vrije muziek.

Zagen we eerder de onderwerpen die dicht bij huis plaatsvonden terug in de teksten, tegenwoordig wordt in soepel flowende en felle raps de wereldproblematiek binnen vijf tracks met een totale duur van twintig minuten besproken. Verwacht geen hard pompende jaren negentig beats met schreeuwerige kreetjes en voor de hand liggende gejatte samples. Gekozen is voor een origineel en authentiek geluid waarin voornamelijk op analoge wijze is gemusiceerd. Zelfs Michiel Teijgeler heeft bijgedragen met zijn Yidaki, een soort didgeridoo, en het blijkt wonderwel allemaal te kunnen. Juist de combinatie van de ontspannen gespeelde semi-akoestische muziek en de duidelijk verstaanbare boodschap van de MC zorgt er voor dat hier indruk gemaakt wordt. De contrasten zijn groot op Nieuwerwetsch en dat maakt het ook zo interessant om naar te luisteren. Religie, oorlog, separatie, vernietiging van de aarde en de algehele verwarring van de mensheid in het spannende ‘Kluts Kwijt’, maar ook het opgewekte ‘Gelukstranen’ dat een uitbundige zangeres laat horen, het is allemaal herkenbaar. Zoals ook al bij de voorganger het geval was valt ook hier weer steeds iets nieuws te ontdekken. In ’t Veld verdient het absoluut om gehoord te worden en hopelijk zijn ze ook weer snel op een podium te zien in aanwezigheid van een live-publiek.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:In 't Veld & MC Dirt Label:InnerCircle Records
Cover The Dears - Lovers Rock

The Dears - Lovers RockWie zit er in deze tijd te wachten op een doom & gloom plaat? Niemand...