RECENSIE: AMMAR 808 - Global Control / Invisible Invasion

Ammar
2020-10-14 808 (eight-o-eight) is een magisch nummer dankzij Ikutaro Kakehashi. Onder zijn verantwoordelijkheid ontwikkelde Roland de legendarische drummachine TR-808. De keuze voor de synthese van drumgeluiden met goedkope transistors, in plaats van samples op dure geluidchips, leverde in 1980 een redelijk betaalbare drumcomputer. Een origineel exemplaar is ondertussen goud waard. De unieke sound die dat opleverde zorgde voor een ware rage, in eerste instantie in hiphop en later met techno. Tot op de dag van vandaag inspireert de machine nieuwe muzikanten. De in Brussel woonachtige Sofyann Ben Youssef is er één van, getuige zijn bandnaam AMMAR 808.

Het tweede album Global Control / Invisible Invasion van de Tunesische DJ verrast. Toen hij in 2018 met zijn debuut Maghreb United op het Le Guess Who? festival optrad, stond het Arabisch van Noord-Afrika nog centraal. Nu draait alles om India. De opvolger werd opgenomen in de culturele metropool Chennai, gelegen in het zuidoosten van dat land. Hij werkte nauw samen met de getalenteerde zangeres Susha en een aantal andere lokale grootheden. Het levert een enerverend album op waar de energie vanaf spat. De complexe Indiaanse ritmes overheersen, de TR-808 vult slechts subtiel aan, soms alleen herkenbaar aan de handclap. Op een enkel nummer zoals ‘Ey Paavi’ komt de monotone Westerse elektronische beat wat duidelijker naar voren. In combinatie met traditionelere werken als ‘Marivere Gati’ levert het een boeiend geheel op. Boven alles is de sfeer exotisch.

Het openingsnummer brengt herinneringen aan werk van de band Dead Can Dance boven. Een band die bepalend was voor de belangstelling naar World Music in de jaren negentig. Maar al snel wordt je door de opzwepende drums meegezogen in de oosterse sferen van de opkomende wereldmacht India. Het is moeilijk om je hoofd daar stil bij te houden. Meerdere nummers zijn zo hypnotisch dat ze niet uit de toon zouden vallen op dancefestivals. De mix van muzikale invloeden uit diverse delen van de wereld maakt dit album met recht wereldmuziek.
Recensent:Dave Stam Artiest:AMMAR 808 Label:Glitterbeat
Cover Krononaut - Krononaut

Krononaut - KrononautDe kern van het Londonse Krononaut bestaat uit twee ervaren muzikanten,...