RECENSIE: An Evening With Knives - Sense Of Gravity

Knives
2020-08-17 Rond rennen met schaar wordt sterk afgeraden. Met messen evenmin. Naarmate je ouder wordt, sijpelt het besef steeds meer binnen dat het ook maar één keer goed fout hoeft te gaan met zoiets. Het Eindhovense An Evening With Knives is zo’n formatie waarbij je een hele tijd met messen rond kunt rennen, maar plotsklaps trekt dit drietal van leer met hun post-rock/ doom metal en bam.. een mes in je oogkas. Dat is niet gezond. Wat daarentegen wel gezond is, is luisteren naar hun nieuwe en tweede plaat Sense Of Gravity. De voorganger en tevens debuutplaat Serrate uit 2018 wist al veel lof binnen te harken, dus de lat ligt hoog.

Een lat die de mannen met gemak hoog weet te houden. Deze mannen weten heel goed wat ze doen. Maar wat doen ze dan? Dat is het maken van atmosferische, soms zelf psychedelische post-rock, waarbij ze in staat zijn fragiele gitaarlijntjes om te toveren in doom-metalmuren van gitaargeweld. Iedere keer weer, met iedere track, trekken ze een flink blik ‘wall of sound’-saus open en zo hebben er ze er zeven nummers van weten te gieten.

Zo opent ‘Sacrifice’ met een naargeestig gitaarlijntje, dat de naïeve luisteraar op het verkeerde been zet qua toon. Een paar seconden later komt daar de drumwals overheen. Het is een donkere track over het misbruik in de kerk, die langzaam maar dreigend opbouwt naar een climax met dat eerder benoemde gitaarlijntje. Ze weten ontzettend goed met verwachtingen te spelen en hebben al het geduld om hier ook mee te spelen. Gemiddelde speelduur van de nummers komt op zes minuten, maar daar zitten ze gevoelsmatig niet op.

De formule van ‘Sacrifice’ wordt overigens ook op andere nummers losgelaten zoals afsluiters ‘Endless Nights’ en ‘Every Ordinairy Day’. Hoewel, formule klinkt oneerbiedig, want als An Evening With Knives hard en diep gaat, dan gaan ze er ook vol voor. En net als je denkt dat ze niet lager kunnen qua toon, flikken ze het toch op ‘Endless Nights’’. Dat “sneller” spelen ze ook goed staat, laten ze bijvoorbeeld op ‘Levitate’ en ‘Escape’ horen. Bij de laatstgenoemde weten ze muzikaal te ontsnappen aan de verslaving waarover gezongen wordt, ondanks dat het bezongen personage daar meer moeite mee heeft. ‘Levitate’ wordt gedreven door een stevige baslijn, die daardoor zelfs groovy aanvoelt.

Bijzondere track is ‘On Your Own’, dat met zijn zeven minuten de langste speeltijd heeft en bijna aanvoelt als een instrumentale track. Ware het niet dat er halverwege de zang erin knalt. Van de intro gaat zelfs een positief gevoel af, alsof de band ontwaakt na een goede meditatieve sessie.

Sense Of Gravity is een waardige opvolger van Serrate, waarbij ze die sterke lijn voort weten te zetten. Ze nemen de tijd, laten de tracks ademen en op natuurlijke wijze groeien naar een climax. Zonder dat ze verder intensiteit hoeven te forceren of te veinzen. Dit is hard. Dat is wat An Evening With Knives al zo sterk maakte en met deze plaat bevestigen ze dat wederom.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:An Evening With Knives Label:Bertus
Cover Shabazz Palaces - The Don Of Diamond Dreams

Shabazz Palaces - The Don Of Diamond DreamsWie van toegankelijke muziek houdt moet niet bij het experimentele hiphop duo...