RECENSIE: G. Combo - Gran Reserva

G. Combo
2021-01-09 Dat Owem-g zich als producer bezig houdt met diverse muzikale stijlen is niet vreemd. Wanneer je afkomstig bent uit Spanje, gevestigd in Portugal en ook nog gedurende enige tijd in Nederland als DJ hebt gewerkt, is dat misschien zelfs niet meer dan logisch. Juist gedurende die periode in Nederland groeide de interesse voor funk, reggae, triphop en latin. Hier zou een belangrijke basis worden gevormd voor de volgende stappen in zijn muzikale carrière. Je zou het kunnen omschrijven als een muzikale ontdekkingsreis waar geen einde aan lijkt te komen. Het project Dual Collective Soul uit 2009 waarin negen muzikanten bij elkaar komen en waarin de voorliefde voor alles wat ook maar iets met Latijns-Amerika te maken heeft, centraal staat, kan gezien worden als een serieus begin van Owem-g als live-artiest. Het spelen voor publiek bracht zoveel plezier en energie met zich mee dat een vervolg eenvoudigweg niet kon uitblijven. Met G. Combo, een combinatie van live-muzikanten en een soundsystem, lijkt de veelzijdige muzikant eindelijk dat te hebben gevonden waar hij al zo lang naar op zoek was. Het eerste resultaat van deze vruchtbare samenwerking is al in 2019 opgenomen in de studio en ook al sinds enige tijd officieel verkrijgbaar als Gran Reserva. Het zou de titel kunnen zijn van een heerlijke wijn die even tijd nodig heeft om op smaak te komen en nu is dan eindelijk het moment aangebroken om er van te genieten.
Juist in een moeilijke tijd als deze laat dit album waarop zoveel heerlijke, vrolijke en zonnige klanken te beluisteren zijn, zich het beste smaken.

Gran Reserva is als een collage van alle stijlen die hij ooit eens op zijn muzikale pad is tegengekomen en op de een of andere manier past het allemaal prachtig bij elkaar. De vergelijking met Manu Chao, de voormalige frontman van Mano Negra en uitvinder van het Mestizo, een zelf gecreëerde muziekvorm, ligt daarom voor de hand. Interessant ook om het verloren gewaande Cumbia-genre, een uit Columbia afkomstige ritmische muziekstijl waarin Afrikaanse en Spaanse klanken met elkaar vermengd zijn, terug te horen zoals in de titeltrack waarbij ook nog een lekker partij dubreggae is toegevoegd. Maar liefst twaalf zelfgeschreven composities zijn er in totaal te vinden op Gran Reserva en iedere track wordt gekenmerkt door unieke sferen, kleuren en klanken. Het zijn muzikale vitaminen die ons helpen om de koude maanden door te komen, maar die ook een enorme positiviteit met zich meebrengen. Voor de festivalgangers lijkt drie maal daags ‘Sweet Cumbia’ voorlopig het beste recept om de lange wachttijd te overbruggen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:G. Combo Label:Xango Music
Cover Lucidvox - We Are

Lucidvox - We AreRusland en populaire muziek, het is nog steeds niet iets wat voor ons...