RECENSIE: Midnight Sister - Painting The Roses

Midnight Sister
2021-02-02 Midnight Sister levert met Painting The Roses haar tweede album af. De sound van de opvolger sluit naadloos aan bij het vier jaar geleden aardig ontvangen debuut Saturn Over Sunset. Als je die goed vond, dan zal deze ook bevallen. De band bestaat uit de klassiek geschoolde muzikant Ari Balouzian en Juliana Giraffe. De twee kennen elkaar uit de San Fernando Valley kunstscene en maken gemakkelijk in het gehoor liggende indie artrock. Met Giraffe’s cinematografische achtergrond is er veel aandacht voor het visuele aspect van hun clips, optredens en artwork. Dat ziet er heel uitnodigend uit. Waarschijnlijk zit daar meer toekomst in dan in hun muziek.

Als je de invloeden op dit album hoort, kan het bijna niet anders dan dat hun bandnaam een verwijzing is naar het openingsnummer ‘Sister Midnight’ van Iggy Pop en David Bowie’s The Idiot [1977]. De nummers zijn namelijk doordrenkt van de glamrock invloeden waar Bowie groot mee werd. Ook de disco en funk uit die periode klinken flink door in nummers als ‘Sirens’ en ‘Escalators’. De enige draai die zij er zelf nog aan geven is van een soort theaterachtige vervreemding, door gebruik van wat galm en geluidseffecten. Het wordt echter nergens heel erg spannend of boeiend. Bij het dromerige ‘Wednesday Baby’ is het zelfs moeilijk om het gapen te onderdrukken. Giraffe’s vrij lage en hese stem, gecombineerd met de zwoele zangstijl, maakt simpelweg geen indruk. Het is allemaal heel middelmatig en weinig inspirerend.

Midnight Sister presenteert een collectie nummers die vrijwel nergens verrast. Je kunt duidelijk horen door welke genres zij geïnspireerd zijn. Helaas slagen zij er niet in om de kwaliteit van de originelen te overstijgen. Het is niet dat het niet om aan te horen is, maar het voegt gewoon niks toe. In een verdringingsmarkt ga je het daar niet mee redden. Met zo veel muziek en zo weinig tijd, kun je deze plaat net zo goed overslaan om nog eens een echte klassieker te beluisteren.
Recensent:Dave Stam Artiest:Midnight Sister Label:Jagjaguwar
Cover Nahawa Doumbia - Kanawa

Nahawa Doumbia - KanawaHet afgelopen jaar gaf de inwoners van Mali genoeg redenen om het land te...