RECENSIE: Thorium - Empires In The Sun

Thorium
2021-05-23 Het Belgische Thorium is inmiddels aan haar tweede langspeler toe. De band is sinds het titelloze debuut niet van samenstelling gewijzigd zodat Empires In The Sun zonder al te veel hobbels is opgenomen. Het enige probleem is dat er momenteel amper live gespeeld kan worden en dat is voor een metalband die graag op het podium staat best fnuikend.

Gelukkig heeft Thorium al haar energie kunnen steken in het maken van een puike plaat, want dat is wat we van Empires In The Sun gerust kunnen zeggen. De sterk door de NWOBHM stroming beïnvloede band is zeker gegroeid ten opzichte van haar debuut. Het schrijftalent van gitarist Tom Tee staat dan ook buiten kijf.

Thorium heeft binnen haar straffe metal nog meer ruimte gelaten voor epische diepgang, wat geweldig samenkomt in ‘1302’ dat aan het einde van het album ligt. Het is een ruim kwartiertje geschiedenisles gebaseerd op de historische roman De Leeuw Van Vlaanderen’ van de Belgische schrijver Hendrik Conscience, dat handelt over de Guldensporenslag in 1302. Het in verschillende parten opgedeelde boeiende werkstuk doet wel wat denken aan de meest epische momenten van Iced Earth. Het nummer begint met een twee minuten durende akoestische proloog (‘The Minstrel Part 1’), waarin we onze eigen Arjen Lucassen horen. Ook de andere rollen van het verhaal worden door gastzangers en een -zangeres vertolkt. Het tekent de ambitie van Thorium, dat flink bezig is haar horizon te verbreden. Wie weet zit er in de toekomst nog wel eens een Ayreon- of Star One-achtig conceptalbum in.

In de andere songs laat Thorium horen goed met de door Iron Maiden, Queensrÿche en Iced Earth geïnspireerde metal overweg te kunnen, met als hoogtepunten ‘More Than Meets The Eye’ dat een lekkere stuwende riff bevat en waarin zanger David Marcelis tot grote hoogten komt. Het heftig door Queensrÿche geïnspireerde ‘Winterfall’ is ook een bijzonder sterke track waarin Marcelis zijn grote vocale kwaliteiten ten volste benut. De narration aan het begin van het titelnummer geeft de track een Iron Maiden-achtg tintje.

In ‘Powder And Arms II’ ( op het debuutalbum staat ‘Powder And Arms’) wordt nog een kort geschiedenislesje opgevoerd over twee ‘oorlogshelden’ en een piraat. Kortom, Thorium haalt graag de geschiedenis binnen in haar muziek, al doet het dat nog niet zo heel gestructureerd. Neemt niet weg dat Empires In The Sun gewoon een prima metalplaat is die nieuwsgierig maakt naar de toekomst.
Recensent:Jan Didden Artiest:Thorium Label:Freia Music
Cover Promise Down - I Bleed Rock 'n'Roll

Promise Down - I Bleed Rock 'n' Roll Promise Down is een Belgische band die bestaat uit vier muzikanten die al...