RECENSIE: Arab Strap - As Days Get Dark

Arab Strap
2021-04-15 In 1995 begonnen Aidan Moffat en Malcolm Middleton samen te werken onder de naam Arab Strap en in 1996 verscheen het debuutalbum The Week Never Starts Round Here. Tien jaar na het verschijnen van dit album hielden de heren het voor gezien en namen ze afscheid met de zeer toepasselijk getitelde compilatie Ten Years Of Tears.

Weer tien jaar later bliezen de twee Schotten de band echter nieuw leven in en begonnen ze weer samen op te treden. Dit bracht ze in 2017 ook naar Best Kept Secret. Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder en verschijnt er ook een album met nieuw materiaal. As Days Get Dark is het eerste Arab Strap album in bijna zestien jaar en alleen om die reden is het al bijzonder.

As Days Get Dark laat meteen vanaf de eerste noot horen dat er weinig veranderd is in de wereld van Arab Strap. De toon is nog steeds donker, met depressieve teksten over alle dingen die het leven tot een tranendal maken. De stem van Aidan Moffat is in de afgelopen tien jaar een beetje donkerder geworden, waardoor het geheel nog doorleefder klinkt. Wel is het geheel wat beter geproduceerd dan voorheen en klinkt het allemaal net even wat meer verzorgd. Muzikaal gezien zit Arab Strap in de stemmige indiehoek en hoewel de muziek vooral dient als ondersteuning van de donkere, haast poëtische teksten, is zij los daarvan ook zeker de moeite waard.

As Days Get Dark opent met de sterke single ‘The Turing Of Our Bones’. Deze track heeft een licht elektronische onderlaag en op zijn tijd een mooie viool of saxofoon. Tracks als ‘Compersion Pt. 1’, ‘Fable Of The Urban Fox’ en ‘I Was Once A Weak Man’ liggen in het verlengde hiervan. Dit geldt ook voor ‘Here Comes Comus!’, al rockt deze track wel iets meer dan de rest.

‘Another Clockwork Day’ is wat meer akoestisch en vertelt het verhaal over een man die foto’s bekijkt op een oude harddisk, omdat de live cams en de pornofilms van tegenwoordig hem niet meer kunnen bekoren. Ook ‘Kebabylon’ is vrij rustig, maar heeft wel een heerlijk catchy refreintje. ‘Tears On Tour’ is misschien wel de meest depressieve track op As Days Get Dark, met de openingsregel “I cried the day my grandfather no longer knew my name..” Vooral door de combinatie met de stem en het Schotse accent van Moffat komt deze regel behoorlijk hard binnen.

Het moge duidelijk zijn dat Arab Strap na tien jaar afwezigheid zeer sterk terugkomt. As Days Get Dark kan zich zeker meten met het oude werk van de band. Sterker nog, door de verbeterde productie en de net wat donkerdere stem van Moffat klinkt het eigenlijk alleen nog maar beter.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Arab Strap Label:Rock Action Records / PIAS
Cover Otzeki - Now Is A Long Time

Otzeki - Now Is A Long Time Now Is a Long Time had zo maar een truism van de conceptuele artiest...