RECENSIE: Douglas Firs - Heart Of A Mother

Firs
2021-11-07 Douglas Firs presenteert zich als band, maar is toch vooral het soloproject van Gertjan van Hellemont, een Belgische singer-songwriter. Ook op zijn vierde album Heart Of A Mother laat Van Hellemont, geholpen door een flink clubje muzikanten, horen een grote voorliefde te hebben voor de muziek uit het zuiden van de Verenigde Staten. Zo komen we automatisch uit bij de rustigere liedjes van de bekende southern rockbands, vermengd met roots en Americana.

De totstandkoming van dit album verschilt van zijn vorige drie albums, in zoverre dat de aanleiding nogal wisselende emoties op heeft geroepen. Zo kreeg Van Hellemont eind 2020 te horen dat hij vader zou worden, maar ook dat zijn moeder ongeneeslijk ziek was. Kort nadat zijn moeder overleed, stief ook zijn Oma aan Covid-19.

De tien liedjes op Heart Of A Mother laten een heel scala aan emoties horen die door Van Hellemont met zijn licht snerende stem, die ergens het midden houdt tussen Neil Young en Tim Knol, passend van tekst worden voorzien. Al zijn verdriet om zijn oma en moeder komen samen in het prachtig en fragiele ‘Until It Won’t’ ; ”Now your long sweet life is over, You will go and find your daughter, Say hello from all who love her, How we dearly miss our mother, and how we know it will get harder, until it won’t”.

Veel rijker van instrumentatie is ‘What If I Can’ dat door de trompet van Sam Vloemans iets ontroerends krijgt. Ook ‘Pains In The Assses’ valt op door subtiele maar weldadige instrumentatie en een licht dwingend basloopje. Het rustig voortkabbelende titelnummer heeft door de subtiele samenzang met Roos Denayer wel een kleine tic meegekregen van iets van Crosby, Stills, Nash & Young.

Van Hellemont legt heel veel verdriet in zijn teksten, maar gelukkig komt ook bij hem na regen zonneschijn, mooi verwoord in het bijna euforische ‘Delighted’- we waren het al bijna vergeten, maar er moest ook nog een kindje geboren worden - : ”Im free at last, My sorrows in the past, I’m going so fast, There ain’t nobody slowin’ this one down, There ain’t nobody throwin’ this around”. Vervolgens vervalt hij in ‘Why Stay’ weer in gepeins en gemijmer. Ook in deze track komt weer die mooie trompet van Sam Vloemans nog even langs.

Het instrumentale , door piano gedragen slotakkoord heet ‘So This It (For Arlette)’ en is geschreven door Hubert van Hellemont, pianist en de vader van Gertjan, die op deze manier een mooie ode aan zijn overleden vrouw brengt. Zo is Heart Of A Mother een indringend en persoonlijk werkstuk van Gertjan van Hellemont en zijn Douglas Firs.
Recensent:Jan Didden Artiest:Douglas Firs Label:News
Cover Sonic Whip - Triskelion

Sonic Whip - Triskelion Sonic Whip , niet te verwarren met het gelijknamige psychedelische...