RECENSIE: Susanna & David Wallumrod - Live

Wallumrod
2021-11-01 Wanneer twee gevierde artiesten gaan samenwerken is het veelal de bedoeling dat zij iets toevoegen aan elkaars talent. In het geval van Susanna & David Wallumrød is dat ten dele geslaagd. Het plezier om na lange tijd weer samen te kunnen spelen weegt hier zwaarder dan de toegevoegde waarde. Met het album Live gaan zij terug naar hun jeugdjaren in Kongsberg, waar zij samen musiceerden. Toen in 2017 een uitnodiging kwam om samen een aantal cocktailbarconcerten in Oslo te verzorgen hapten zij beiden toe. Het beviel zo goed dat er meer shows in hun thuisland Noorwegen tot stand kwamen. Dit album bevat de hoogtepunten van twee ervan - Oslo (2019) en Asker (2020) - net voordat de coronacrisis uitbrak.

Beide artiesten hebben hun sporen ruimschoots verdiend in de muziekwereld. David Wallumrød is vooral bekend in eigen land, waar hij piano en keyboards speelt voor verschillende artiesten, van Beady Belle tot Geir Sundstøl. Daarnaast maakt hij deel uit van verschillende bands, zoals Needlepoint, Southpaw en Spirit In The Dark. Zijn nicht, zangeres/componist Susanna Wallumrød, heeft onder haar eigen label SusannaSonata verschillende projecten opgenomen. Onder meer Susanna & The Brotherhood Of Our Lady (The Garden Of Earthly Delights uit 2019) en verschillende met haar Magical Orchestra, waarvan List Of Lights And Buoys [2004] nog staat als een huis. Zij is vooral bekend geworden door haar vertolkingen van andermans werk van Dolly Parton (‘Jolene’), Abba (‘Lay All Your Love On Me’) tot aan Kiss (‘Crazy, Crazy Nights). Dat zij het experiment niet schuwt laat zij horen op haar Baudelaire & Piano [2020], maar ook op het Meshes Of Voice project met Jenny Hval en The Forester [2013] met Ensemble neoN.

Het album bevat acht covers waarbij de minimalistische, haast breekbare, aanpak de boventoon voert. Het is wat we van Susanna gewend zijn. Vooral op ‘This Flight Tonight’ (Joni Mitchell) en ‘Wrecking Ball’ (Neil Young) hoor je hoe goed hun samenwerking uitpakt. Daar waar neef David zijn muzikaliteit wil inbrengen, vallen de missers. De tenenkrommende, volledig uit de hand(en) gelopen, keyboardsolo op ‘Gin Soaked Boy’ (Tom Waits) is daar een voorbeeld van. Gelukkig maakt hij dit helemaal goed met de openingsstrofen op ‘All My Tears’(Julie Miller), waar hij het beste nummer op het album prachtig inleidt. Helaas klinkt ‘Underground’ van Tom Waits te cabaretesk, maar weet hij de Amerikaan waardig te eren op afsluiter ‘Johnsburg, Illinois’. Hier klinken zij intiem en geven het nummer wat extras.

Susanna & David Wallumrød leveren op hun Live album op spaarzame momenten een eigen draai aan bekende nummers. Het geheel is enigszins in evenwicht. De bewerking van ‘For No One’ (The Beatles) is prachtig, daarentegen kent ‘Chelsea Hotel #2’ (Leonard Cohen) betere versies. Van je familie moet je het hebben? Susanna heeft gelukkig meer pijlen op haar boog; dit is voor haar een leuk onderonsje.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Susanna & David Wallumrod Label:It\'s All Happening
Cover Inhuman - InHuman

Inhuman - InHumanDe plaat is al een maand of negen oud, maar desondanks dat is het nog steeds...