RECENSIE: Aidan & The Wild - Revelation Never Came

Aidan
2023-03-07 Voor Revelation Never Came schreef Diederick van den Brandt alle nummers en nam veel nummers zelf laag voor laag op in zijn eigen zolderkamerstudio. Hij nam hier de tijd voor en dat is te horen. De nasale, prettige zangstem van Van den Brandt valt hierbij op, omdat die enigszins lijkt op die van Henk Koorn van Hallo Venray. Dat horen we meteen terug op de opener ‘Running’, wat niet alleen qua zang, maar ook qua begeleiding doet denken aan Hallo Venray. We horen spaarzame, effectieve begeleiding en lekker in gehoor liggende voortkabbelende gitaar/zangmuziek. Aidan & The Wild van Van Den Brandt verschilt echter van Hallo Venray door het spaarzame gebruik van banjo, pedal steel guitar.

Dat de muziek van de laatste plaat van Hallo Venray, Coffee & Cake viel bij ondergetekende al in de smaak en dat is bij deze plaat van Aidan nog veel meer, doordat er nog meer afwisseling en gebruik van meerdere instrumenten terug te horen is. Er is duidelijk ook veel aandacht aan de backing vocalen besteed, waardoor de plaat aangenaam warm aan doet. Het ingetogen gitaarspel is een lust voor het oor. Het lekkere lome nummer ‘The Whip’, waarin de lead vocalen worden gedeeld met Merel Sophie, is het onbetwiste hoogtepunt van de plaat. Lekker ontspannen gitaarspel geen noot te veel. Heerlijk!

In het nummer ‘What It Ain’t’ klinkt Van den Brandt als een ervaren, zware americana/roots zanger en komen er de nodige lead vocalisten bij, wat voor een prettige afwisseling zorgt. De plaat zakt hierdoor geen enkele keer in. Ook het gitaarwerk in dit nummer is hemels. Elektrische gitaar, pedal steel het gaat allemaal heel mooi in elkaar over. Het gitaarspel is zo lekker sprankelend en subtiel. Van den Brandt is een gitaarvirtuoos in het subtiele gitaarwerk.

Door hoe het album klinkt, verwacht je dat er wel een of andere grootheid de productie heeft gedaan, maar niets is minder waar, want ook de productie is van de hand van Van den Brandt zelf. Knap, want de productie klinkt als om door een ringetje te halen. De sfeer, melancholie en het gitaarspel klinkt daardoor subliem. ‘In Never Crossed My Mind’ gaat het tempo wat omhoog en bespeelt Van den Brandt een akoestische 12 string, pedal steel gitaar, mandoline, electrische gitaar en toch klinkt het nog steeds alsof er geen noot te veel is. Deze plaat ademt kwaliteit.

Revelation Never Came heeft ook nog een toetje in de 4 live nummers, die zijn opgenomen in De Effenaar. Niet zo gek, aangezien Cultuur Eindhoven en De Effenaar deze plaat mede mogelijk hebben gemaakt. Ze mogen met z`n allen trots zijn op het resultaat. Met een dergelijke debuutplaat (er kwamen eerder enkel 2 EP’s uit) is een lang en mooi vervolg gegarandeerd. Ook Ilse de Lange heeft al gezien wat een talent Van den Brandt, is want Aidan & The Wild mocht al een keer op festival Tuckerville staan. Zien we nu vaak tribute bands op podia en TV, dan zeggen wij; een band als Aidin & The Wild moet daar staan. Als je zo`n mooie plaat maakt, dan verdien je een groot podium.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Aidan & The Wild Label:It\'s All Happening
Indigo

Indigo Sparke - Hysteria Indigo Sparke is een singer-songwriter uit Sydney, Australië. In 2021 kwam...

Commoners

The Commoners - Find A Better Way Voor ondergetekende was The Commoners nog geen bekende, maar kijkend naar...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT